A SZENT KERESZT OLTALMÁBA AJÁNLOTT BLOG. XVI. BENEDEK PÁPA ÉS ACKERMANN KÁLMÁN ATYA TISZTELETÉRE AJÁNLOTT BLOG.

2013. december 5., csütörtök

Zenei portré: Orlando Gibbons

Orlando Gibbons zenész családba született, tizedik gyermekként. 1583 karácsonyán keresztelték meg Oxfordban, ám születésének időpontját nem tudjuk. 1625-ben halt meg Canterbury-ben. Bátyja a cambridge-i Choir King's College kórusmestere volt. Ez ma is működő kórus, melyet 1441-ben alapított VI. Henrik (1421-1471), hogy a templomi liturgiákon énekeljenek. Ide járt még Thomas Tomkins zeneszerző is.
1623-ban a királyi kápolna, majd a westminsteri apátság vezető orgonistájává nevezték ki. Mindemellett virginalista is volt. "A 18. század végéig a brit orgonák legfeljebb két manuálosak voltak, s nem volt rajtuk pedál. A billentyűs hangszerek szigetországi irodalmában ezért még elég nagy az átjárhatóság a hangszerek között. A klavichordot Angliában sosem értékelték különösképpen nagyra, a kontinens zenéjére viszont jelentős hatással volt a virginál stílus játéktechnikája. Az Erzsébet-kori Angliában (1558-1603) a jó neveléshez hozzátartozott a virgináljáték (kis méretű, csembaló-típusú, hordozható hangszer) elsajátítása. Az erre a hangszerre írott művek nagyban befolyásolták az orgonastílust is, legfőképpen a mozgalmas passzázsokkal, akkordfogásokkal, gazdag ornamentikával, a felső szólamok figuratív variációival és a kedvelt bassó ostinato variációs technikával. A 17. századból maradtak fenn e kor főbb gyűjteményei. A két legnagyobb a "Fitzwilliam Virginal Book" (1609 és 1619 között másolt) és a "Parthenia or the Maidenhead", amely az első billentyűs hangszerre szánt angol nyomtatvány (London, 1613). Mindkettő ugyanazon zeneszerzők műveit tartalmazza: William Byrd, John Bull, Orlando Gibbons, John Munday, Thomas Moerley stb. A nagyszabású vokális átdolgozások mellett prelúdiumok, fantáziák, táncok (pavane, gagliarde, allemande, courante), továbbá dalokra, táncokra írt variációk állnak." (Az idézet forrása: fidelio.hu)
Gibbons korának egyik legsokoldalúbb zeneszerzője volt. Több tucat madrigált, billentyűs művet, fantáziát, himnuszt írt. Kórusműveiben nagyon jól használja az ellenpontot, élénken különbözteti meg a szólistákat. Ezt mindig összhangban teszi a mű szövegével. 
Az első angliai nyomtatott kottában is szerepel műve.
A híres zongorista, Glenn Gould kedvenc zeneszerzőjének Gibbonst tartotta. Elmondása szerint tizenéves kora óta foglalkoztatták Gibbons himnuszai, amiket más hangzásban is el tud képzelni. Sok feldolgozás is hallható tőle.
Zenéjét hallgatva nagyon sok alapvető hasonlóság fedezhető fel közte és Bach között. Zenéje előszele Bach zenéjének. Egy felvételen Daniel-Ben Pienaar játssza Gibbons zongoraműveit.
A blogon egyházi műveiről is szó lesz a későbbiekben. 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...