A SZENT KERESZT OLTALMÁBA AJÁNLOTT BLOG. XVI. BENEDEK PÁPA ÉS ACKERMANN KÁLMÁN ATYA TISZTELETÉRE AJÁNLOTT BLOG.

2012. december 25., kedd

„Puer natus est nobis” - karácsonyi prédikáció


„Puer natus est nobis”
Kedves Testvérek!
     A korai századok óta karácsony ünnepének introitusa, kezdőéneke Izaiás próféta könyvéből vett sorral kezdődik: Gyermek született nékünk!
Vagyis azt énekeljük meg, amit az egyház a hitben, a kinyilatkoztatott igazságban elénk tárni méltóztat. Mennyei liturgia ez.
     Mi nem a Kisjézust ünnepeljük és pihe puha szalmán fekvő kék szemű gyermeket, amely üveggömbökkel díszített fenyő alatt pihen, felidézve gyermekkorunk legszebb karácsonyi élményeit. Nem! Mi Krisztust ünnepeljük. Aki az Atya örök terve szerint nem habozott gyermekként megszületni, testté lenni a bűnnel terhelt világban. 
     Az Isten szeretete megelőz minden kezdetet. Ő előbb szeretett minket. Betlehem találkozási pont Isten és ember között. A próféták szózata, amely ezer éve hangzik és tartja a lelket a választott népben, beteljesedett. Karácsony titka nem az „égszemű gyermek” negédes dallama. Karácsony titka, Istennek mindent megelőző nagylelkű irgalmas szeretete a megtestesülésben amelyet Boldog Johannes Duns Scotus óta tudjuk, az ember soha semmivel nem tudta kiérdemelni.
     Izaiás jövendölése az Egyház fennkölt énekében már beteljesedés örömével szól. Gyermek született nekünk: Isten Fia. Bár még gyermek, de hitünk meglátja benne a mindenség királyát, ki által mindenek lettek, és ki által minden összefoglaltatik: a fejedelemség az Ő vállán. Isten üdvözítő tervét, a „nagy határozatot” hirdeti.
     A keresztények ünnepei passzívak –fogalmazott így a napokban egy közéleti ember. Valóban. Abban az értelemben, hogy a liturgiát nem mi alkotjuk. Isten dicsérete. Ő rendelte, mert Ő keres minket, Ő akar velünk találkozni, isteni életében akar részesíteni, jelen valóvá válik. Ő akar közölni, szól hozzánk, tanít. A földi világban megtapasztalható legnagyobb valóság!
     Őszentsége, XVI. Benedek pápa a Jézus könyvének harmadik kötetében, amely nem rég jelent meg németül, így fogalmaz a betlehemi csillaggal kapcsolatban „a kozmosz Krisztusról beszél”.
     Michael Hesemann: A Názáreti Jézus c. könyvében figyelemre méltó csillagászati kutatások összefoglalóját adja a betlehemi csillagról.
„A fényes csillag felragyogása a zsidók számára a Messiás eljövetelét jelzi. A Jupiter és Szaturnusz bolygók együttállása a Halak csillagképében.
1603-ban a híres csillagász, Johannes Kepler megfigyelt egy hasonló konjunkciót. Amelyet kevéssel utána egy szupernova, egy csillag felrobbanása követett. Kepler azt gondolta, hogy egy ilyen esemény játszódhatott le Krisztus születésekor is. Kiszámolta, Kr.e. 7-ben a Szaturnusz és Jupiter között egymás után három konjunkció történt. 1925-ben Borszippában, a mai Irak területén felfedezett agyagtábla tanúsága szerint az égi jelenséget a babilóniaiak is ismerték.
1990-ben Mark Kidger angol csillagász a Star of Betlehem c. tanulmányában azt állítja, hogy a mágusok, akik a csillag feltűnése nyomán útnak eredtek, négy jelentős égi eseményt figyelhettek meg. Kr.e. 7-ben Szaturnusz és Jupiter háromszoros együttállását, majd egy évvel rá, 6-ban a Szaturnusz, a Jupiter és a Mars találkozott a Halak csillagképében. A Mars fontos változást, a Halak csillagkép pedig új csillagászati tavaszpontot, új történelmi kor kezdetét jelöli. A helyzet tovább változott, mert Kr.e. 5-ben amikor az égbolt egyik oldalán az újhold és a Jupiter, a másikon pedig a Szaturnusz és a Mars alkotott egyenlőtlen szembenálló párokat. Ez pedig az akkori emberek gondolkodása szerint a következő jelentést hordozta: nagy király fog születni és föllépni, aki Izrael fölött uralkodik, harcolni fog a rosszal és egy új történelmi korszakot vezet be.”
Eddig hát a csillagászati érdekesség.
     A nagy Jupiter-Szaturnusz együttállás, ami Krisztus születése előtt 7-6 évre tehető, mára már bizonyított tény”- írja XVI. Benedek pápa a Jézus könyvének harmadik kötetében - és ezzel a kijelentésével veszi kezdetét az itt leírt teológiai fejtegetés. Ugyanis minden más történés továbbra is kérdéses maradt eddig, például, mi késztette arra a babiloni csillagászokat, hogy útra kelljenek Jeruzsálembe és Betlehembe. Még ha biztos is, hogy a csillagkép indította útra őket, kellett, hogy legyen más dolog is, ami a három bölcset indulásra késztette- Ez pedig „a csillagba vetett hit, amely Jákob felett fog állni” ezzel a kijelentésével a Pápa utal az ószövetségi Számok Könyvére (24,17).
     A három bölcs útja szimbolizálja azt, ahogy az „emberek elindultak Krisztus felé”, a csillag azt mutatja hogy „a világegyetem Krisztusról beszél”. A teremtés útmutatást ad olyan nyelven, ami teljes mértékben nem fejthető meg, reményt ébreszt, az Úr egyszer megmutatja magát, és tudatosítja
     Ami a csillagászattal szemben áll: „Nem a csillag vezeti a gyermeket, hanem a gyermek a csillagot.” – itt kezdődik a hit tehetjük hozzá.
     A betlehemi csillag ugyanakkor a „csillagászat számára megmagyarázhatatlan” - állítja XVI. Benedek pápa. A Kereszténység egyértelműen szakít az antik mítosszal és kultúrával, ami a csillagképeket uralkodó isteneknek tekintette. Mint ahogy korábban a teremtéstörténetben a Napot és Holdat egyszerű „lámpásoknak” írták le, később Pál apostol kihangsúlyozta, hogy a ”feltámadt Krisztus legyőzte az égi hatalmakat és erőket és uralkodik mindenek felett”. 
    Ez vonatkozik a karácsonyi csillagra is. Nem az befolyásolta a gyermek sorsát, hanem a gyermek vezette a csillagot. Ebben mutatkozik meg - írja a Pápa - hogy az Isten egyszülött Fia nagyobb mint anyagi világ minden hatalma és nagyobb az egész világegyetemnél.”
     A fényes csillag egy kozmikus valóság, amely a keresztény világban szimbólummá vált. Az isteni Logosz e világban való megtapasztalható valóságként történő megjelenésére utal. A világ Világosságának, az örök isteni Fényesség e világba jöttét jelzi. Isten a természeti jelenségeken keresztül is üzenni akar a szimbólumok nyelvén. Mert az embernek szüksége van szimbólumokra, amelyeknek jelentése mindig túlmutat a tárgyon. Egy magasztosabb jelentést hordoz. Az ember lelkét felemeli, a mennyeiekre irányítja.
     Szent János evangéliumának kezdete, miként egy csodálatos himnusz énekli meg az első században élt keresztények hitét. Azt a hitet, ami az apostolok tanításának szilárd talaján áll. A görög eredetiben az Ige szó helyén a logos áll. A logos szó sok mindent jelent. pl. lényeget, világosságot, szót. A keresztény kultúrában pedig magát Jézus Krisztust. Aki az örök Atya fénye. Az Atya Szava. Az Atya Igéje. Így tehát ezek mind Krisztus nevei.
„En arkhé en ho logos, kai ho logos en pros tu Theu, kai Theos én ho logos.”
„Kezdetben volt az Ige, és az Ige Istennél volt és Isten volt az Ige”
Ugyanazokkal a szavakkal kezdődik, mint a Teremtés könyve, a Szentírás első szava, kezdetben. Arra utal, hogy teológiai értelemben folyamatosság van.  Egy csodálatos ívet rajzol, Isten örök terve. Az új kezdet, az újjáteremtés üdvösséges hajnala. Az örök Ige ott volt a világ kezdetén. Isten Szavával teremtette a világot. Krisztus maga a kimondott Szó.
     Betlehemben, a párával teli hajnalban, az új kezdetkor az Ige megjelent. Megszületett. „Et Verbum caro factum est et habitavit in nobis.”
Az Ige hússá lett és közöttünk lakozott.
Testvérek!
     Adjunk hálát az Istennek, hogy felismernünk engedni méltóztatott karácsony titkát. Az Ő végtelen nagylelkű, mindent megelőző szeretetét. A hit évében köszönjük meg, hogy hozzánk is eljutott a hit fénye. A bölcseket az égi jel vezette el Betlehembe. Ma, amikor a nagy hitehagyás időszakát éljük a világban, a betlehemi csillag számunkra az Egyház. Mely feltündöklik a nagy sötétségben és elvezet az igazi Világossághoz.
Kövessük mi is a csillagot, menjünk Betlehembe, tekintsünk a gyermekre, mert szemeiben maga az Isten tekint az Ő teremtményeire. Ámen
S. M. B.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...