A SZENT KERESZT OLTALMÁBA AJÁNLOTT BLOG. XVI. BENEDEK PÁPA ÉS ACKERMANN KÁLMÁN ATYA TISZTELETÉRE AJÁNLOTT BLOG.

2011. október 19., szerda

"Minden közösség számára szent cél és az életüket tápláló forrás a liturgia"

Már beszámoltunk néhány napja terveinkről. Ezek között szerepel, de nem említettük meg, hogy amelyik vasárnapon csak tehetjük, közzé tesszük a szentmise változó részeinek (proprium) kottáját és szövegét. Ezt hazánkban egy blog már megteszi (a hagyományos latin liturgia végzésére szerveződött társulás) - igaz, ők énekrendet közölnek; a jelenlegi világnyelven, angolul is hozzáférhető (ott már énekelve, videó formájában). 
Számunkra a Graduale Hungaricum a forrás, amely a Graduale Romanumra épít. Közeledik a II. Vatikáni zsinat 50. évfordulója, ezért (és egyébként) is aktuális a Sacrosanctum concilium zsinati dokumentum szándéka. Most az utalást olvassuk el (idézet a Graduale Hungaricumból): 
"...az éneklést kiegészíti az az erőfeszítés is, mely segít a szövegek értelmébe behatolni, s ezáltal visszakapcsolódni a hiteles római liturgiához, liturgikus teológiához, szentségi élethez és hitélményhez. Elsősorban a papoknak, hitoktatóknak, énekvezetőknek kell foglalkozniuk a szövegek liturgikus értelmezésével, azután pedig cseppenként - a rájuk bízott közösségek befogadó képességéhez mérten - meg is kell tanítaniuk ezt a szövegértést. A liturgikus énekanyag akkor válik gyümölcsözővé, ha ilyen módon beépül a hitoktatásba, prédikációba, elmélkedésbe - ahogyan ezt a II. Vatikáni Zsinat liturgikus konstitúciója meg is követeli (SC 16., 17., 19.)."
Az említett pontok:
16. A szent liturgia tudományát a szemináriumokban és a szerzetesek tanulmányi házaiban a szükséges és jelentősebb, a teológiai fakultásokon a főbb tárgyak közé kell sorolni, és teológiai, történeti, spirituális, lelkipásztori és jogi szempontból kell tanítani. A többi szaktárgy - főként a dogmatika, a szentírástudomány, a lelkiélet és a lelkipásztorkodás - tanárai pedig törekedjenek arra, hogy tárgyuk sajátos szemszögéből úgy fejtsék ki Krisztus misztériumát és az üdvösség történetét, hogy ezek összefüggése a liturgiával, illetve a papképzés egysége nyilvánvaló legyen.
17. A szemináriumokban és a szerzetesházakban a papnövendékeket liturgikus szellemű lelki életre neveljék, vezessék rá őket a szent szertartások megértésére és a teljes lélekkel való bekapcsolódásra - részben a szent misztériumok ünneplésével, a részben a liturgia szellemétől áthatott áhítatgyakorlatokkal; neveljék őket a liturgikus törvények megtartására is, hogy a szemináriumokban és a szerzetesi tanulmányi házakban a liturgia szelleme teljesen áthassa az életet.
19. A lelkipásztorok mint Isten misztériumainak hűséges szolgái egyik legfőbb feladatukat teljesítik, amikor buzgón és türelmesen szorgalmazzák a liturgikus nevelést, valamint a hívek belső és külső tevékeny részvételét, kinek-kinek a maga kora, adottsága, életformája és vallási műveltsége szerint; és nyájukat ne csak szóval, hanem példájukkal is vezessék.
Ennek fényében az Évközi 30. vasárnapot megelőző napon, azaz szombaton már elérhető lesz blogunkon a vasárnapi énekanyag (proprium tételek). Kívánjuk, hogy sok egyházközség fedezze fel a lehetőséget, és éljen vele! A Graduale Hungaricum egyébként megvásárolható. A kötet az Oktatási Minisztérium Nemzeti Kulturális és Fejlesztési Programok és a Fővárosi Önkormányzat Kulturális Bizottsága támogatásával készült 2007-ben. Kiadja a Premontrei Rend Gödöllői Kanóniája.
A blogunkon való közzétételhez hozzájárult Ullmann Péter Ágoston O. Praem. gödöllői kormányzó perjel. Ezúton is köszönjük neki a támogatást! 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...