A SZENT KERESZT OLTALMÁBA AJÁNLOTT BLOG. XVI. BENEDEK PÁPA ÉS ACKERMANN KÁLMÁN ATYA TISZTELETÉRE AJÁNLOTT BLOG.

2013. január 25., péntek

XVI. Benedek pápa szerdai katekézise - elhangzott január 23-án


„HISZEK ISTENBEN”


Kedves Testvéreim!
A hit ajándék és feladat
172. Most, a Hit évében, ma veletek együtt szeretném elkezdeni a Krédóról, azaz az egész hívô életünket végigkísérõ, ünnepélyes hitvallásról való gondolkodást. A Krédó így kezdõdik: „Hiszek egy Istenben”. Alapvetô állítás ez, mely lényegét tekintve látszólag egyszerû, de az Úrral és az õ misztériumával való kapcsolat végtelen világába nyílik. Az Istenben való hit magában foglalja a Hozzá való ragaszkodást, Szavának befogadását és a kinyilatkoztatása iránti örömteli engedelmességet. Ahogyan a Katolikus Egyház Katekizmusa tanítja: „A hit személyes cselekedet: az ember szabad válasza az önmagát kinyilatkoztató Isten kezdeményezésére” (166. p.). Elmondhatjuk, hogy az Istenben való hit egyszerre ajándék – Isten kinyilatkoztatja magáét, elénk jön – és feladat, isteni kegyelem és emberi felelôsség az Istennel való dialógusban, aki szeretetbõl „úgy beszél az emberekhez, mint barátaihoz” (Dei Verbum, 2.), azért beszél hozzánk, hogy a hitben és a hittel közösségre léphessünk Õvele.

A hit a Zsidókhoz írt levélben
173. Hol hallhatjuk Istent és az õ szavát? Alapvetôen a Szentírásban, amelyben Isten Szava hallhatóvá válik számunkra, és táplálja életünket, mint Isten „barátainak" életét. Az egész Szentírás Isten emberiségnek szóló megnyilatkozásáról beszél; az egész Szentírás a hitrõl beszél, és tanít a hitre azzal, hogy elmond egy történetet, melyben Isten fokozatosan megvalósítja a maga megváltó tervét, és közeledik hozzánk, emberekhez. Ez a történet számos ragyogó személyiségben jelenik meg, akik hisznek Õbenne, és rábízzák magukat, egészen a kinyilatkoztatás teljességéig Jézus Krisztusban. Ebbõl a szempontból nagyon szép a Zsidókhoz írt levél 11. fejezete, melyet az imént hallottunk. A hitrõl szól, és nagy bibliai alakokat állít a szemünk elé, akik megélték a hitet, és minden hívô modelljei lettek. A szöveg elsõ sora ezt mondja: „A hit a remélt dolgok alapja, és bizonyíték a nem szemléltek mellett” (11,1). Tehát a hit szeme képes látni a láthatatlant, és a hívô szíve képes minden remény fölött remélni, éppen úgy, mint Ábrahám, akirõl Szent Pál a Rómaiakhoz írt levélben azt mondja, hogy „a remény ellenére is reménykedve hitt” (4,18).

Ábrahám a hit mintaképe
174. És éppen Ábrahám az, aki mellett szeretnék megállni, és veletek együtt figyelmesen szemlélni õt, mert õ az elsõ nagy személyiség, akirõl az Istenbe vetett hittel kapcsolatban beszélni lehet: Ábrahám a nagy pátriárka, a mintakép, az összes hívô atyja (vö. Róm 4,11–12). A Zsidókhoz írt levél így mutatja be: „Ábrahám hitbõl engedelmeskedett a hívásnak, hogy költözzék arra a vidékre, amelyet örökségül kellett kapnia. Elindult anélkül, hogy tudta volna, hová megy. Hittel telepedett le az Ígéret földjére, idegen országban és sátorban lakott Izsákkal és Jákobbal, akik ugyanazt az ígéretet örökölték. Várta ugyanis azt a szilárd alapokon nyugvó várost, amelyet majd Isten tervez és épít.” (11,8–10.)

Ábrahám meghívása
175. A Zsidókhoz írt levél szerzõje Ábrahám meghívására hivatkozik, melyet a Biblia elsõ könyve, a Teremtés könyve beszél el. Mit kért Isten ettõl a patriárkától? Azt, hogy elhagyva a saját földjét, induljon el, és vándoroljon azon ország felé, melyet majd megmutat neki: „menj ki a földedrõl, és rokonságodból és atyád házából a földre, amelyet majd mutatok neked.(Ter 12,2). Hogyan válaszoltunk volna mi egy ilyen hívásra? Ez ugyanis elindulás a sötétbe, anélkül, hogy tudná, Isten hova fogja vezetni; olyan útra kelés, amely engedelmességet és radikális bizalmat követel olyan valaki iránt, akit csak a hit képes megközelíteni. De az ismeretlen sötétségét – tudniillik, hogy Ábrahámnak hova kell mennie – megvilágítja egy ígéret fénye; Isten a parancshoz olyan biztosítékot kapcsol, amely Ábrahám elõtt az élet teljességének jövôjét villantja föl: „nagy nemzetté teszlek téged, és megáldalak, és naggyá teszem a nevedet (...) és tebenned áldatik meg a föld minden nemzetsége.” (Ter 12,2–3.)

A hit és az áldás
176. Az áldás a Szentírásban fôként az Istentõl jövô élet ajándékához kapcsolódik, és elsôsorban a termékenységben mutatkozik meg, a nemzedékrõl nemzedékre sokasodó életben. És az áldáshoz egy földterület birtoklása is hozzá tartozik, egy állandó helyé, ahol élni és biztonságban és szabadságban gyarapodni lehet, félve Istent, és a szövetséghez hûséges emberek társadalmát építve a „papok és szent nemzet országát” (vö. Kiv 19,6).

A hit még nem a teljesség
177. Ennek érdekében Ábrahám az isteni tervben arra van rendelve, hogy „népek sokaságának atyja legyen” (Ter 17,5; vö. Róm 4,17–18), vándoroljon be egy új földre, és ott lakjon. De Sára, a felesége terméketlen, nem lehetnek gyermekei; az ország, mely felé Isten vezeti, távol van szülõföldjétõl, már más népek lakják, és igazában soha nem lesz az övé. A biblikus szerzõ ezt hangsúlyozza, de nagy tapintattal: amikor Ábrahám odaér az Istentõl ígért helyre: „az országban akkor a kananeusok laktak(Ter 12,6). A föld, amelyet Isten Ábrahámnak ajándékoz, nem Ábrahámé; õ idegen, és az marad mindvégig, mindazzal együtt, ami az jövevénységgel jár: nem érezheti a tulajdonjogot, mindig tapasztalnia kell a maga szegénységét, és mindent ajándéknak kell tekintenie.

A hívõ lelkiállapot
178. Ez a lelki állapota mindazoknak, akik elfogadják a hívást, hogy kövessék az Urat; akik úgy döntenek, hogy a hívást követve elindulnak az õ láthatatlan, de erõs áldásának jegyében. És Ábrahám, a „hívôk atyja” elfogadja ezt a hívást a hitben. Szent Pál írja a Rómaiakhoz írt levélben: „Õ a remény ellenére is reménykedve hitte, hogy sok nép atyja lesz, az ígéret ugyanis így szólt: »Így lesz nemzetséged.« Nem gyengült meg a hite, bár majdnem százesztendõs volt, nem gondolt életerejét vesztett testére, sem Sára elapadt méhére. Nem kételkedett hitetlenül Isten ígéretében, hanem erõt merített hitébõl, és magasztalta az Istent, mert meg volt gyõzõdve, hogy elég hatalmas ígéretének teljesítésére.” (4,18–21.)

A hit paradoxona
179. A hit Ábrahámot egy ellentmondásosnak látszó úton vezeti végig. Áldott lesz, de nem látja az áldás látható jeleit: megkapja az ígéretet, hogy nagy néppé lesz, miközben az életét feleségének, Sárának terméketlensége pecsételi meg; elvezetik egy új hazába, de jövevényként kell ott élnie; az egyetlen kis földdarab, ami övé lehet, az a hely, ahol eltemetheti Sárát (vö. Ter 23,1–20). Ábrahám áldott, mert a hitben – túllépve a látható dolgokon – föl tudja ismerni az isteni áldást, bízva Isten jelenlétében akkor is, ha az Õ utai titokzatosak számára.

A hit személyessége
180. Mit jelent ez számunkra? Amikor ezt állítom: „Hiszek Istenben”, ugyanazt mondjuk, mint Ábrahám: „Bízom benned; rád bízom magamat, Uram”, de nem mint valami megfoghatatlan Valakire, akihez csak nehéz pillanatokban folyamodom, vagy akinek a napom vagy hetem néhány percét szentelem. Azt állítani, hogy „Hiszek Istenben”, azt jelenti, hogy Õ az életem alapja, engedem, hogy az Õ szava irányítsa az életemet napról napra a konkrét döntésekben, és nem félek attól, hogy valamit elveszítek magamból. Amikor a keresztelés szertartásában háromszor elhangzik a kérdés: „Hisztek-e?” Istenben, Jézus Krisztusban, a Szentlélekben, „Hiszitek-e” a katolikus Anyaszentegyházat és a hit többi igazságait?, a háromszoros válasz egyesszám elsõ személyben szólal meg: „Hiszek”, illetve „Hiszem”, mert az én személyes egzisztenciámnak kell megváltoznia a hit ajándékával, nekem kell megtérnem. Valahányszor részt veszünk egy keresztelõn, föl kellene tenni magunknak a kérdést, hogy a mindennapjainkban hogyan éljük meg a hit nagy ajándékát.

A hit zarándokká tesz
181. A hívô Ábrahám tanít minket a hitre, és mint jövevény a földön, megmutatja nekünk az igazi hazát. A hit zarándokká tesz bennünket a földön, akik beleszövõdünk a világba és a történelembe, de úton vagyunk a mennyei haza felé. Az Istenbe vetett hit ezért olyan értékek hordozójává tesz, melyek nem azonosak a divattal és a pillanatnyi közvéleménnyel, olyan szempontokhoz való igazodást, és olyan magatartási formákat vár tõlünk, amelyek nem a közgondolkodás függvényei. A keresztény embernek nem szabad félnie attól, hogy „árral szemben” halad, miközben megéli a hitét, és ellenáll az „uniformalizálódás" kísértésének. Istenbõl sok társadalmunkban a „nagy távollévõ” lett, és helyére sok bálvány lépett, a legkülönbözôbb bálványok, mindenekelôtt a birtoklás és az öntörvényû „én”. A tudomány és a technika jelentôs és pozitív fejlôdése is fölébresztette az emberben a mindenhatóság és az önelégültség illuzióját, s az egyre nagyobb egocentrizmus sokszor felborította az egyensúlyt a személyes kapcsolatokban és a közösségi magatartásformákban.

A hívõ áldás forrása lesz
182. Ennek ellenére az Isten utáni szomjúság (vö. Zsolt 6,3–2) nem szûnt meg, és az evangéliumi üzenet változatlanul visszhangzik oly sok hívô férfi és a nõ szavaiban és tetteiben. Ábrahám, a hívôk atyja továbbra is sok gyermek atyja, akik az õ nyomában járnak, és útra kelnek, engedelmeskedve az isteni hívásnak, bízva az Úr jóságos jelenlétében és befogadva az Õ áldását, hogy õk maguk is mindenki számára áldássá válhassanak. A hit áldott világába kaptunk valamennyien meghívást, hogy félelem nélkül járjunk az Úr Jézus Krisztus nyomában. Ez az út néha nehéz, része a próbatét és a halál is, de az életbe torkollik, a látható valóság radikális átalakulásába, melyet csak a hit szeme képes látni és igazában ízlelni.

A „Hiszek Istenben” állítás tehát arra ösztökél, hogy induljunk el, folyamatosan lépjünk ki önmagunkból, éppen úgy, mnt Ábrahám, hogy a mindennapok valóságába, melyben élünk, bele tudjuk vinni a hitbõl fakadó bizonyosságot: annak bizonyosságát, hogy Isten ma is jelen van a történelemben; ez a jelenlét életet és üdvösséget hoz, és megnyit bennünket egy Vele közös jövô felé, egy olyan élet teljessége felé, mely soha nem ismer alkonyt.
fordította: Diós István atya
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...