A SZENT KERESZT OLTALMÁBA AJÁNLOTT BLOG. XVI. BENEDEK PÁPA ÉS ACKERMANN KÁLMÁN ATYA TISZTELETÉRE AJÁNLOTT BLOG.

2013. szeptember 18., szerda

Salus populi Ego sum – gondolatok a vasárnapi proprium-tételekhez


„A nép üdve Én vagyok, mondja az Úr. Bármi bajban kiáltanak hozzám, meghallgatom őket, s uruk leszek mindörökké.” Az Éneklő Egyházban is és a Graduale Hungaricumban is megtalálható ez az introitus, mely az évközi idő 25. vasárnapjára szól. Több teológiai kérdés is fölvetődik ennek éneklése kapcsán, de most készüljünk fel arra, hogy méltó módon énekeljük majd vasárnap. 
Az ének előtt ezt a bevezetőt találjuk: „… elénk áll ma is az Egyház, s a szentmisében arra a mennyei bölcsességre tanít, mely nemzedékről nemzedékre hagyományozódik a szentek közösségében…”.
Érdekes, hogy ma úgynevezett „retro” időszakot élünk. Természetesen a divatozó emberek nem mindig meggyőződésből nyúlnak vissza a múlthoz, de valamelyest mégis magukévá teszik. Sokszor már mi magunk is csak azokat a dolgokat vesszük meg, amik összeköthetők a hagyománnyal. Ilyen a hagyományos kenyér, a hagyományos eljárással készült lekvár vagy szörp, a hagyományos konyha, a hagyományos bútorok, stílusok használata… Mintha éreznénk, hogy, bár sokat tudunk és nagyot fejlődött világunk, de mégiscsak abban a régi, igazi világban érezzük jól magunkat. Persze nem a régi világ nyűgje-nyavalyái között, hanem annak ízvilága, illatai és vonalai között. Szívesen beülnek a fiatalok is egy olyan kávézóba, ahol barokkos ingaóra jelzi az idő könyörtelen múlását, vagy kissé recsegve szól a lemezjátszón Bach egyik zongoraversenye.
Nos, nemzedékről nemzedékre csak úgy lehet hitet hagyományozni, ha makacsul ragaszkodunk az elődeink hitéhez. És ez a szentmisére is áll – főleg arra áll. Hiszen nem okozhat az Egyház törést a szentmise liturgiájában, szövegében, teológiájában, ha a folytonosság jegyében kívánja áthagyományozni az apostoli hitet.
Ez az introitus megtanít arra minket, hogy a számkivetés idején bátran forduljunk Istenhez, mennyei Atyánkhoz, aki urunk kíván lenni. Isten közel van, és felkínálja barátságát. Meghallgat minket. A szentmisében hozzá fordulunk, és neki beszélünk. Nem egymással találkozunk, és egymásnak produkáljuk magunkat! Ezért nagyon fontos az imairány és a liturgia nyelvezete (latin, gregorián). Isten felé fordulni annyi, mint önmagunkból kilépni. Feladni magunkat, átadni magunkat, egész lényünket. És erre leginkább a zsinat alatti és zsinat előtti liturgia képes.
De így hat a communio szövege is: „Te rendelted, hogy parancsaidat híven megőrizzük! Bár igazíttatnának arra utaim, hogy megtartsam a te igazságaidat!” (Zs. 118,4. 5)
Igen, vagyis a mi feladatunk (Krisztusban hívőké) az, hogy a mi igazságunk az isteni igazság szerinti legyen. Nem a saját gondolataink alapján és érdekek mentén kell megalkotnia az Egyháznak az Igazságot, hiszen az már Krisztusban kinyilatkoztatott. Krisztus, mint örök Igazság belépett ebbe a múlandó világba, hogy átalakítsa azt, és bevonja az isteni dicsőség világába. Tehát nem az a halandó ember vagyok a templomba lépve, aki rosszra hajló, hanem az, aki részese kíván lenni a mennyek országának. Ezért képes kilépni gyarlóságából úgy, hogy leteszi Isten elé vétkeit (szentgyónás), belép Isten oltárához (szentmise), és egyesül Krisztussal (szentáldozás), hogy a szent térből ismét kilépve, átváltozott ember legyen. Már ne gondoljon a múlandó javakra, hanem kezdjen el szent életet élni. Igazából ez lenne az Egyház elsődleges küldetése a világban. Hiszen ebből fakad a többi tett is.
Imádunk Téged, Krisztus és áldunk Téged! Mert Szent Kereszted által megváltottad a világot.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...