A SZENT KERESZT OLTALMÁBA AJÁNLOTT BLOG. XVI. BENEDEK PÁPA ÉS ACKERMANN KÁLMÁN ATYA TISZTELETÉRE AJÁNLOTT BLOG.

2012. július 19., csütörtök

Burke és Cañizares bíboros is óv a túl sok koncelebrálástól

Magyar Kurír:
A túl sok koncelebráció oda vezethet, hogy elhomályosodik a papnak a misében játszott szerepe – mondta Raymond L. Burke  bíboros, az Apostoli Szignatúra Legfelsőbb Bíróságának vezetője a CNA-nak adott nyilatkozatában.
Mint a bíboros kifejtette: szerinte nem szabad túlzottan bátorítani a koncelebrálást, azaz azt, amikor a papok együtt mutatják be a szentmisét. Szerinte ez oda vezethet, hogy a papok csupán egy résztvevőnek érzik majd magukat a sok közül, ahelyett, hogy a misét bemutató papként tekintenének magukra. 
Az amerikai Burke bíboros, St. Louis városának volt érseke abból az alkalomból nyilatkozott a CNA-nak, hogy liturgikus konferencián vett részt az írországi Corkban. A háromnapos találkozó témája a szentmise bemutatása volt, ami „áldozat és közösség”. 
Burke szavai rímelnek Antonio Cañizares bíboros, az Istentiszteleti és Szentségi Kongregáció prefektusának március 5-i kijelentésére. Ő a római Szent Kereszt Egyetemen azt mondta: mérsékelni kell a koncelebrálás lehetőségének szélesítését; majd a II. Vatikáni Zsinat szövegeire utalt. 
Cañizares magyarázata szerint a koncelebrálás különleges, ünnepi és nyilvános rítus, amit általában a püspök vagy a püspök megbízottja vezet,  körülvéve a papsággal és a hívek közösségével. Azonban a papok napi, sokszor privát együttmisézése nem tartozik a latin liturgikus hagyományok körébe. 
Burke bíboros azt is hozzátette: a papoknak nem szabadna a saját, rögtönzött szavaikkal misézni, mivel ők a rítus szolgái, nem pedig a főszereplői – az ugyanis Krisztus. Így nagyon rossz, ha a pap abból a megfontolásból, hogy így érdekesebbé vagy jobbá teheti a misét, a saját szavait kezdi el használni az előírt szöveg helyett. A bíboros rámutat: abszurd gondolkodás az, ami szerint a pap egy személyben „fejlesztheti” az évszádok hagyományain nyugvó szentmisét.  
A bíboros idézte az 1917-es kánonjogi kódexet (amit természetesen már felülírt az 1983-as), ami leszögezte: a papnak követnie kell a rubrikákat. Burke amiatt is dícsérte az 1917-es kiadást, mert az világosan leszögezte, hogy a halálos bűn állapotában lévő papnak tartózkodnia kellene a mise bemutatásától, legelsősorban pedig az Eucharisztia vételétől. Ha szükséges a misét bemutatni, és nincs lehetősége gyónni, akkor pedig fel kell indítania a tökéletes bánatot. A bíboros rámutat: ezt a pontot törölték az 1983-as kánonjogi kódexből, szerinte viszont újra be kéne vezetni. 
XVI. Benedek közeli munkatársa szerint a liturgia bármilyen megújítása a zsinat és a hagyomány szellemében kell, hogy történjen, ami praktikusan számos „innováció” eltávolítását jelenti, kezdve a világiak által vezetett áldoztatással olyankor, amikor nincs pap. Ez ugyanis a szentség iránti érzék csökkenéséhez vezet. Az ilyen „szolgáltatások” túlzott gyakorisága emellett a papi hivatások számát is csökkentheti, hisz az Eucharisztia kiszolgáltatása a pap egyik legfontosabb feladata, a papi identitás része, amit ha bárki más is megtehet, az a papi identitás kárára van. 
Az Egyház elsőszámú bírója emellett közvetlen kapcsolatot lát a kánoni büntetések alkalmazásában tapasztalható kortárs „hezitálás” és a liturgikus téren látható egyházjogi visszaélések közt. A bíboros szerint „a büntetések szükségesek”, hogy az elkövető ráböbbenjen, mit követett el. Mint mondja: ha az előző húsz évszázadban szükség volt az ilyen büntetésekre, miért pont a mi századunkban ne lenne szükség rájuk? Burke úgy látja: ez a gondolkodás is „abszurd”. 
Magyar Kurír (szg)

Ebben a témában ajánlunk egy tanulmányt:
Aki koncelebrál, ugyanúgy mutatja be a szentmisét, mint a főcelebráns?
- a koncelebrálás kérdése -

Bevezetés
Ha a pap felszentelése után „Krisztus személyében” cselekszik a liturgiában, akkor például öt pap a szentmisén öt Krisztust jelent? Jézus Krisztus saját keresztáldozatát egyedül vitte végbe, és az utolsó vacsorán is egyedül ő osztotta szét a kenyeret és a bort, ami az ő Teste és Vére volt. Ő maga pedig azt mondta, hogy „ezt tegyétek az én emlékezetemre”[1]. Vajon, ha több szentmisét végeznek a papok, több a kegyelem is a világban? Egy koncelebráló pap ugyanannyi kegyelmet „tud kieszközölni”, mint a főcelebráns pap? Hogyan működik valójában, és mi az értelme a koncelebrálásnak?

Zsinati dokumentumok
A II. Vatikáni zsinat erőtejesen arra fektet hangsúlyt, hogy a koncelebráció lényege a papság egységének megmutatkozása. Azonban ez ismét újabb kérdéseket vet föl: miért maradnak például magányos papok egy püspöki „koncelebrált” mise után is? Valamint: az utolsó vacsora Eucharisztia-alapítási elbeszéléséből nem az látszik ki, hogy Jézus azért rendelte volna, hogy „ezt tegyék az ő emlékezetére”, mert látszania kell a papi közösségnek. (A szentmise közösségi alkalom, vagy Krisztus keresztáldozatának vértelen jelenbehozatala?)
A papok „szent szolgálatukat mindenekelőtt az eucharisztikus kultuszban vagy szinaxisban gyakorolják, ahol Krisztus személyében cselekedve és az ő misztériumát hirdetve egyesítik a hívek imáit az ő Fejük áldozatával és a szentmise áldozatában megjelenítik és alkalmazzák egészen az Úr eljöveteléig az Újszövetség egyetlen áldozatát, vagyis Krisztus áldozatát, aki egyszer s mindenkorra felajánlotta önmagát az Atyának szeplőtelen áldozatként…”[2]
A zsinat azt mondja, hogy „a koncelebráció, mely alkalmas módon fejezi ki a papság egységét[3], napjainkig megmaradt mind a keleti, mind a nyugati Egyház gyakorlatában”. Azonban a hiba ott van, hogy ez így nem igaz. A nyugati Egyházban ugyanis csupán a püpsök- és papszentelési miséken való koncelebráció maradt meg a II. Vatikáni zsinatig, a keleti Egyházban valóban a mai napig gyakorlat[4]. A zsinat hozzáteszi azt is, hogy ezen túl milyen alkalmakon megengedett a koncelebrálás.

Szentatyák
XII. Piusz pápa felvet egy kérdést, hogy érvényesen mutatja-e be több pap együtt a szentmisét, ha közülük csak egy mondja ki az átváltoztatás szavait. Ehhez tudnunk kell, hogy nyilván ekkor még a koncelebránsok nem mondták az átváltoztatás szavait. A pápa ezt mondja: „Nem; mert Krisztus intézkedése szerint egyedül az misézik érvényesen, aki az átváltoztató szavakat kimondja.”[5]
XVI. Benedek pápa kifejti, hogy a koncelebrálás főleg püspöki miséken, nagy összejöveteleken indokolt, és korlátozni kell a koncelebrált misék alkalmait.[6]

Egyéb megfontolások
A koncelebrált szentmise egyetlen szentmise, és nem annyi, ahány koncelebráló pap jelen van. A koncelebrációt bevezető Ecclesiae semper kezdetű dekrétum világosan kijelenti: „A szentmise celebrálásának ezen módjában több pap, ugyanazon papság erejében és (Krisztusnak) a Főpapnak személyében egyszerre, egy akarattal, egy hanggal cselekszik, és az egyetlen Áldozatot egyetlen szentségi aktussal egyszerre hozza létre és ajánlja fel, valamint egyszerre részesül benne”[7]. Tehát a koncelebrált mise egyetlen egy mise, amit több pap mutat be, és nem annyi párhuzamos mise, ahány koncelebráló pap van!
„Ha a püspök is jelen van, amikor a hívek összegyűlnek szentmisére, illik, hogy ő legyen a közösség elöljárója; gyűjtse maga köré papjait, és amennyiben lehet, koncelebraljon velük. Ez nem a szertartás külső ünnepélyességének növelése végett történik, hanem azért, hogy világosabban kifejezésre jusson az Egyház misztériuma, vagyis hogy az Egyház az egység szakramentuma.[8]
A szentmisében átváltoztatott kenyér és bor lényegileg azonos Jézus föláldozott testével és vérével. „A szentmisében és a keresztáldozatban azonosság van, mert
     a) mind a kettőt ugyanaz a főpap mutatja be: az Úr Jézus Krisztus;
     b) mind a kettőben ugyanaz az áldozati tárgy: az Úr Jézus Krisztus;
     c) mind a kettőben ugyanaz a lélek nyilvánul: az Úr Jézus áldozatos lelke.”[9]
A szentség a fölszentelt pap szavára valósul meg, amikor Krisztus személyét képviselve az átváltoztatás szavait kimondja.[10] A szentmise nem új áldozat, nem ismétlése a keresztáldozatnak, hanem megjelenítése a szentségi színek alatt. Ilyen értelemben mondjuk „emlékezetnek”. Ezért tehát mondhatjuk azt is, hogy csupán egy papnak kell ezt megtennie, hiszen Jézus Krisztus is egyedül tette meg.
„A misében történő isteni áldozat ugyanazt a Krisztust foglalja magában, s áldozza fel vértelenül, mint aki a kereszt oltárán „egyszer sajátmagát adta vérontásával áldozatul”[11].
(…) Akkor, amikor az Egyházban a pápával egységben lévő püspökök, vagy a püspökkel egységben lévő papok közösségének (engedelmesség) kell megmutatkoznia (nagycsütörtök, egyéb esemény), akkor indokolt lehet valóban a koncelebrálás, mert maga az alkalom teológiája ennek megfelelő. Egyéb esetekben pedig mondhatjuk, hogy abszolút nem indokolt a koncelebrálás. Karl Rahner azt mondja, hogy ha a papok nem koncelebrálnak, hanem egyikük misézik (különféle összejöveteleken), a többiek pedig hívőkként részt vesznek, az is megmutathatja az egységet.[12]
Georg May professzor[13] egyik könyvében felveti azt a problémát, hogy a koncelebrált misék a szentmisék számának csökkenéséhez vezettek.[14] Ami kegyelemtani szempontból lehet érdekes, hiszen – bár furcsa lehet – több szentmise=több kegyelem. VI. Pál és II. János Pál pápa is azt szorgalmazta, hogy lehetőleg minden nap mutassák be a legszentebb áldozatot a papok. 
Az Unitatis Redintegratiora (UR 15) hivatkozva Mykhailo Stanchyshyn azt állítja az ökumenizmusról szóló előadásában, hogy a testvéri viszony alapja az Egyházban a keresztségben áll, amivel Jézus Krisztus testvéreivé tesz minket. Kiemeli azt is, hogy a testvéregyházak (ortodox és római katolikus) egy Eucharisztiát ünnepelnek.[15] A koncelebrálás tehát ebben az esetben is az egységet jeleníti meg, ami az Eucharisztiából, a keresztségből, és magából a Jézus Krisztushoz való tartozásból fakad.
A bevezetőben feltett kérdésre pedig, hogy öt pap öt Krisztus-e, ez a válasz: „A koncelebráció hozzáteszi a celebrációhoz a horizontális dimenziót, amely abban áll, hogy minden koncelebráns egyformán részesül Krisztus egyetlen papságában. Ugyanakkor a koncelebráció csupán kifejezi ezt a dimenziót, melyet nem nélkülöz a celebráció sem, hiszen az egyetlen celebráns is Krisztust képviselve virtuálisan megjeleníti minden paptestvérét.”[16]
Mindenesetre a koncelebráció nem kötelesség, hanem lehetőség a zsinatot, a kódexet és a szentszéki dokumentumokat figyelembe véve. Azonban általános jelenségként mondhatjuk, hogy félve néznek arra a papra, aki nem koncelebrál egy olyan helyen, ahol több pap van, a lehetőség adott a koncelebrálásra. Pedig a pap lelkületének is sokat számíthat, és azon csupán erősíthet, ha nem koncelebrál vele senki.



[1] Lk 22,19
[2] LG 28.
[3] Az Unitatis Redintenratio kezdetű zsinati dokumentum így fogalmaz: „Az is köztudomású, mily nagy szeretettel végzik a keleti keresztények a szent liturgiát; hogyan ünneplik főleg az Eucharisztiát, amely az Egyház életének forrása és a jövendő dicsőség záloga; ezzel járulnak a hívek püspökükkel együtt az Atyaistenhez a Fiú, a megtestesült, kínhalált szenvedett és megdicsőült Ige által a Szentlélek kiáradásában, s ,,az isteni természet részeseivé'' (2Pt 1,4) válva lépnek közösségre a Szentháromsággal. Ezért az Úr Eucharisztiájának ünneplése által ezekben az egyházakban Isten Egyháza épül és növekszik,[26] s a koncelebráció által megnyilvánul közösségük.” UR 15.
[4] Katolikus Lexikon: koncelebrálás, Erdő P. 1991. Bp.
[5] DH 3928
[6] XVI. Benedek, Sacramentum Caritatis (SZIT, Bp. 2007)
[7] SACRA CONGREGATIO RITUUM, Decretum generale „Ecclesiae semper”, 7 martii 1965, AAS 57 – Kovács Ervin Gellért OPraem fordításában
[8] Római Misekönyv Általános Rendelkezései, 59.
[9] Matthias Gaudron, Az áldozat, az áldozat bemutatása, Szent Margit Lap 131-134. száma
[10] LThK VII: 343.
[11] DH 1743.
[12] LThK ?: 525. (Konzelebration szónál)
[13] *1926. teológus, a mainzi egyetem egyházjog történésze, egyházjog és állami jog professzora volt. A mai napig publikál jogi, egyháztörténeti és liturgiai műveket. A Tridenti miséről című munkájával lett híres.
[14] Vö. Georg May, Die Pflicht des Pfarrers zur täglichen Zelebration der Messe. Editiones UNA VOCE 2006. Köln
[15] Mykhailo Stanchyshyn, „Das Kyjiver Christentum“ auf der Suche nach der Einheit Communio-Ekklesiologie
im Kontext der Ökumene in der Ukraine Geschichte, Dialog, Problemfelder und Perspektiven. München, 2007.
[16] Enrico Zoffoli, Legnagyobb kincsünk a szentmise – kérdések a szentmise koncelebrálásáról, Róma, 1991.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...