A SZENT KERESZT OLTALMÁBA AJÁNLOTT BLOG. XVI. BENEDEK PÁPA ÉS ACKERMANN KÁLMÁN ATYA TISZTELETÉRE AJÁNLOTT BLOG.

2012. november 22., csütörtök

Egyházi zeneoktatás – kérdések és felvetések


Mindjárt a cikk elején azzal kezdem, hogy egy bizonyos teológiai főiskolán a nemrég elhunyt Dobszay László tanár úr, világhírű zenetörténész és korunk legnagyobb hazai egyházzenésze eretneknek lett titulálva. Kényes kérdés valóban, hiszen erről nem szoktak beszélni. Nem is érdemes megnevezni a helyet és személyt, hiszen aki az igazságot kutatja, nem törődik a hazug és álnok beszéddel. Ehhez csatolom azt is, hogy Magyarországon a mai napig nincs elismerve egyházi részről a Zeneakadémia egyházzene tanszéke. Az én szememben ez az egész história ahhoz hasonlít, mintha például egy kórház főorvosa elhatárolódna a kardiológiától. Nem támogatná, stb. Persze minden hasonlat sántít, így ez is.
Eme bevezető után térjünk a tárgyra. Milyen ma az egyházon belül a zeneoktatás? És miért lényeges kérdés?
Az alaposabb és lényeglátóbb elemzés és a megértés érdekében tágabb, általánosabb jelenségeket is figyelembe kell vennünk. A hazai zeneoktatás (általában) igen siralmas. Egyre kevesebb lehetőségről beszélnek a zenészek, hangszerkészítők, a zeneiskolai rendszerünk elavult. Kodály álma mára szertefoszlani látszik, miszerint a zene „mindenkié”. Kevés és nívótlan az általános iskolákban az énekóra, egyre kevesebb az iskolai kórus, a zenei szakkörök szinte teljesen megszűntek, a bolognai rendszer kárai kihatottak a felsőfokú zeneoktatásra is, kevés a munkalehetőség a zenészek számára…
Tehát egyfelől már az általános képzés során egy zene nélküli rendszerrel találkozunk. Azután tudni kell azt is, hogy aki a szorosan vett (általában így emlegetett) Egyház tagja, vagyis pap, (jól tudjuk: az Egyház a megkereszteltek közössége – nem csupán a papoké) az ebből a világból, társadalomból kerül be a képzési rendszerbe. A képzési idő alatt pedig vajmi keveset változhat pozitív irányba, hiszen az egyházzenei képzés ezekben az intézményekben igen halovány. Miből látjuk ezt? Kevés, vagy egyáltalán nincs a templomainkban énekelt szentmise. Vagyis olyan, ahol a pap a szövegeit, imáit énekelné. Ebből az is érezhető, hogy nem feltétel a pappá válás során az énektudás. Ide kötöm még azt is, hogy a latin nyelv tudása sem feltétel. Hogyha a II. Vatikáni zsinat (melyet egyesek mérföldkőnek tartanak) ezt mondja: „SC 101. 1. §A latin szertartás sok évszázados hagyománya szerint a klerikusoknak a szent zsolozsmában meg kell maradniok a latin nyelvnél.” A latin maradt továbbra is az Egyház nyelve. Valamint: „116. Az Egyház a gregorián korálist tekinti a római liturgia saját énekének.” Ezekből az következik egy ordinárius számára, hogy megfelelő képzést biztosít a latin és a gregorián ének területén. Vagy, aki nem lesz képes a képzés végén latinul beszélni, olvasni, valamint a propriumokat és ordináriumokat elénekelni, azt nem szenteli fel. Ez kicsit olyan, mintha egy hentes nem tudná feldolgozni a sertést. Egyszóval: akkor nem alkalmas a hentességre.
A mai zeneoktatás az Egyházon belül (tehát a papképzésben és egyházi iskolákban) igen siralmas. Az egyházi iskolákban – még amiket nemrég vettek át, azokban is – nincs jelen erőteljesen az egyházi énekek tanulása. A gyerekek, fiatalok nem tudják a liturgiában használt énekeket, hiszen sem otthon, sem az iskolában nem éneklik azokat. Például vasárnapról-vasárnapra, de legalább a nagyobb ünnepeken. Egy újmisés pap nem képes még a saját újmiséjét sem énekelni. Nincs stabil hangja, hanem mindent más hangon kezd, vagy annyira csúszkál, hogy az már sértő a fül számára. Azután el sem várja a kántortól, hogy a misekönyvnek megfelelő énekeket énekeljen, de legalább a Direktórium szerint haladjon.
Tehát a helyzetkép nagyjából ez (minden részletre kár kitérni…). Mindezen állapotok mellett hogyan engedhető meg az, hogy az egyházmegyék nem fordítanak nagyobb gondot a zenei képzésre? Az az ordinárius, aki elolvasta Szent X. Piusz pápa motu proprioját, vagy az 1967-es rendelkezést, az talán azonnal keresné a megoldást… Ott van Budapesten az egyházzene tanszék. Adott. Színvonalas képzés, melyet Dobszay László tanár úr alakított ki fáradságos munkával. Miért nem lehet erre az örökségre támaszkodni, és ebből nevelni az ifjú nemzedékeket?
Természetesen egy papnevelő intézetben is az az első, hogy legyen focibajnokság, és a gregorián ének megtanulása háttérbe szorul. Egy pap számára az az első, hogy a liturgiában, melynek ő a végzője, jártas legyen és képes legyen azt végezni. Ha ez nincs meg, rúghat száz gólt is, de a lelkek iránti felelőssége még mindig ott van.
Egyszóval: lényeges és fontos lenne megoldani az egyházzenei oktatás kérdését. A számtalan kántorképző helyett csak egyet, amelyben színvonalas a képzés, és püspöki felügyelet mellett adják ki az oklevelet. A teológiákon megtanulni latinul és megtanulni a gregoriánt énekelni, ahelyett, hogy még mindig a gitáros mise az etalon. Az egyházi iskolában az alapvető egyházi énekeket megtanítani, esetleg zongorázni, orgonálni tanulni. Gregorián énekeket hallgatni CD-ről, filmeket nézni a latin kultúráról, stb.
Sok lehetőség van, amivel sajnos nem élünk. Hagyjuk tovább terjedni és épülni a nihilizmus pusztító birodalmát. Pedig nem ehhez kellene asszisztálni. Elődeink építettek, hozzátettek a már meglévő kincsekhez. Mi pedig gondosan bezártuk azt múzeumainkba.
Az egyházi személyektől elvárható, hogy tudjanak énekelni. Ehhez heti több óra éneklésre van szükség. Gyakorlásra, még papként is. Egy vasárnapi misének a könyörgéseit mondjuk elpróbálja a plébános a kántora segítségével. Ne a büszkeség és az irigység uralkodjon, hanem az alázat és a tenni vágyás.
K. Z.
írásunkat folytatjuk                                                                                      
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...