A SZENT KERESZT OLTALMÁBA AJÁNLOTT BLOG. XVI. BENEDEK PÁPA ÉS ACKERMANN KÁLMÁN ATYA TISZTELETÉRE AJÁNLOTT BLOG.

2013. február 16., szombat

„Ha visszavonulok is, mindig veletek leszek!”


XVI. Benedek a római egyházmegye klérusához: Zsinat-történet élőben. Liturgia, Írás, világ. „Mi vagyunk az Egyház”. Az „ujságírók virtuális zsinata” és a zsinati lelkület. 
Armin Schwibach gondolatai (forrás: kath.net)

Amint ez megfelel a hagyományoknak, XVI. Benedek pápa a böjti idő elején fogadta püspöksége papságát. Kb. 500 püspök, pap és diakónus jött össze a pápa lemondása előtt két héttel a VI. Pál audiencia-teremben, hogy utoljára meghallgassák püspöküket. Ha az elmúlt években azt kívánták, hogy a pápa papjainak tartson a böjti időre egy „lectio divina”-t a böjti időre történő ráhangolódás céljából, akkor a hit évében ezért a találkozásért már hetekkel ezelőtt imádkoztak, hogy beszéljenek a II: Vatikáni Zsinatról. Mint ennek utolsó élő résztvevője, XVI. Benedek ebbe szívesen beleegyezett. 

Zsinattörténet élőben. XVI. Benedek egy jó órát beszélt szabadon, úgy, hogy ez nyomdakész beszéd volt, ezt is ki kell emelni. A világos, nyitott szemek egy távoli pontra szegeződtek, úgy, hogy érezni lehetett azt, hogy nem csak egy történetet beszél el, hanem egyidejűleg elmerül a történelem konkrét atmoszférájába, egy eddig „normális” február 14-én, amely napon más emberek valamilyen okból a Valentin-napot ünnepelik. Azonban Rómában ezekben a napokban semmi sem „normális”. Mindenek előtt akkor, amikor az ember olyan pápa előtt áll, aki ereje megfogyatkozása miatt bejelentette lemondását, miközben úgy beszél és hat, mint akinek még élete fele hátra van.
  
Közel kíván maradni, közel a papsághoz, imádságban összekötve „akkor is, ha a világ előtt rejtve leszek”. A Nervi aulába való belépésekor nagy taps fogadta, miközben sokak szemében könny csillogott: a gyász könnye, a fájdalom könnye, mintha nem csak egy pápa elvesztésén, hanem „a világ papja” elvesztésén bánkódnának. A pápa ebben a gyengédségben, ebben az Istenhez való törekvésében sokaknak, mindenekelőtt a fiatal papoknak világító példaképpé vált, igazi atyává, akinek szava Isten elé jut, és különösen a szolgálat nehézségei között  jelentett támaszt és segítséget.

A zsinatról – ahogyan ez lezajlott, ami ez volt és mi következett utána – ezekről akart a papság hallani. A meglepetés természetesen nem maradt el. Végül XVI. Benedek elmondta saját véleményét a zsinat utáni idő egyik szempontjáról, az eljövendő „zsinati lelkületről” és ennek okairól. De vegyünk mindent sorjában.

XVI. Benedek megemlékezésében foglalkozott a zsinat éveivel, amikor ő mint fiatal teológus a kölni bíboros, Josef Frings szolgálatában jött Rómába. Hogy milyen hangulatot talált itt, milyen várakozásokat a nemzetek különbözőségében is, ahol először vált láthatóvá, hogy a nézetek milyen sokasága lehet jelen egy Egyházban. Egy anekdótával vidította fel hallgatóit, és elmesélte, hogy már 1961-ben ő írta meg Frings bíboros előadását, amit azután XIII. János pápának adott elő. Frings akkor attól félt, hogy megvonják tőle a címét. Ehelyett a pápa gratulált neki jól sikerült fogalmazványához.

Az egykori zsinati teológus azután beszámolt nagy várakozásáról az egyháztörténelem legnagyobb összejövetelének résztvevőivel szemben – olyan várakozásokról, amelyek bizonytalanságba ütköztek arra vonatkozólag, hogy mit is kellene most tenni, és ezt hogyan lehetne megvalósítani, minden öröm és lelkesedés ellenére. A francia, német, belga és holland püspökségek  - az un. rajnai szövetség -  rendelkezett a legvilágosabb szándékokkal: „és a zsinat első szakasza alatt ők mutatták az utat. Azonban hamar kiszélesedett az aktivitás, és egyre többen vettek részt „a zsinat kreativitásában”.

Ezután XVI. Benedek megvilágította ennek az egyházi gyűlésnek a szerkezetét, a dokumentumokban lefektetett tématerületekből kiindulva: liturgia, az Egyház, a kinyilatkoztatás, a világ, és ebben: a vallásszabadság, és a más vallásokhoz való viszony, mint az Egyház és a világ kapcsolatának szempontja.
A zsinati atyák első megfontolásának középpontjában a liturgia állt, ami a „Sacrosanctum  Concilium” c. konstitúcióban vereséget szenvedett, XVI. Benedek világossá tette, hogy a zsinat Isten abszolút elsődlegességét kívánta hangsúlyozni, az imádsággal, mint legfőbb szabállyal. Mindennek Istenből kiindulva, Istenhez kell térnie. Ebből az okból a liturgia megújítása csak egy első alkalom: olyan út, ami a „nép” és a „pap” között a liturgia segítségével igazi aktív részvételhez vezet – ami olyan fejlődés, amit a pápa a közvetlenül a zsinat előtti időszak liturgiai megújulásának tulajdonít. A vasárnapnak kell az első napnak lennie, a teremtés napjának, és ezért „sajnálom, hogy ez a nap ma hétvégét jelenti”. A zsinat a húsvéti titkot akarta a kereszténység középpontjává emelni. Így a vasárnap „az első nap, a teremtés napja, és a Feltámadottal történő találkozás napja, Aki megújítja a teremtést”. 

A zsinat további kérdése volt a „liturgia érthetősége”. Ezt az elvet sajnos rosszul értelmezték: „Érthetőség nem jelent banalitást”, mivel a liturgia nagy szövegei nem könnyen érthetők. A keresztények állandó képzését igényelné „hogy ezzel növekedjen és egyre jobban be tudjon hatolni a titkok mélységeibe, és így ezeket meg tudja érteni.” Csak a szív és a szellem állandó képzése teremtheti meg az érthetőséget és az aktív részvételt. Az utóbbi „több, mint külsődleges tevékenység. A személynek, létemnek belépését jelenti az Egyház közösségébe, és ezzel Krisztus közösségébe.”

A második téma az Egyház volt. A zsinat szándéka az volt, hogy teljes ekkléziológiát adjon. A pápa emlékeztetett XII. Pius „Mistici corpus” enciklikájára, és hangsúlyozta, hogy az Egyházat nem szervezetként kell felfogni, hanem olyan szervként, amely az emberi lélekbe lép be. Romano Guardinit idézve XVI. Benedek hangsúlyozta, hogy az Egyháznak újra kell kezdenie az építkezést az emberi lelkekben. Ebben adja meg a pápa a „Mi vagyunk az Egyház” szavak jelentését.

Az egyháztan egyik szempontja a kollegialitás, ami olyan fogalom, amit kiterjesztett értelemben kell tárgyalni. A püspökök a 12 apostol folyamatos utódai, és így kollégiumként folytatják a 12 testi életét. Ez azonban nem „hatalmat” jelent, hanem „az Egyház testének tökéletesítését és a tényezők kölcsönös kiegészítését.” Ezzel a pápa világossá tette a kollegialitás vertikális dimenziójának létét a tisztán horizontális dimenzióval szemben.

„Népek Istene” és „communio”, ez két olyan fogalom, amelyek a pápa számára összetartoznak. Az Isten népe „magában foglalja a testamentum folytonosságát, Isten történetének folytonosságát a világgal és az emberekkel, mindenekelőtt azonban a krisztológiai szempontot.” Ezért a zsinat elhatározta, hogy az egyháztannak egy trinitárius konstrukciót ad: Isten népe, Krisztus teste, a Szentlélek temploma.

További téma volt a kinyilatkoztatás, Isten szava és a Szentírás. A pápa aláhúzta, hogy az Írásnak szüksége van az Egyház élő tagjaira, mivel különben ez csak egy könyv lenne. Az Írásnak „szüksége van a Szentlélek által megvilágosított szubjektív Egyházra”, amiből a hagyomány értelme adódik. Az Írást csak az Egyház tudja helyesen értelmezni.

Ezután XVI. Benedek áttért az ökumenére és a „világra”, mint a zsinat mérlegelésének tárgyára, és megvilágította a vallásszabadság helyzetét, valamint a más vallásokkal való vitákat az Isten által egyedül kinyilvánítottal szemben. 

Végül a pápa értelmezte a „zsinati szellem” keletkezését. XVI. Benedek megállapította, hogy a tulajdonképpeni zsinat mellett létezik a „médiumok zsinatja”, ami mindent azonnal közvetít az embereknek. Ez az „újságírók zsinatja” azonban a „hiten kívül” történik, és minden témát tisztán politikai témává redukál. Így ez a „médiumok zsinatja” az anyagot szentségétől megfosztva közvetíti, és egyike a zsinat utáni idők nyomorának felelőseinek.

Mégis: „Ötven évvel később látjuk, hogy ez a virtuális zsinat széttörik és előtérbe lép az igazi zsinat.”  
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...