A SZENT KERESZT OLTALMÁBA AJÁNLOTT BLOG. XVI. BENEDEK PÁPA ÉS ACKERMANN KÁLMÁN ATYA TISZTELETÉRE AJÁNLOTT BLOG.

2013. február 1., péntek

XVI. Benedek pápa szerdai katekézise - elhangzott január 30-án


HISZEK EGY ISTENBEN: MINDENHATÓ ATYÁBAN

Kedves Testvéreim!

Az elmúlt szerdai katekézisben a Krédó elsõ szavainál álltunk meg: „Hiszek egy Istenben". De a Krédó pontosabbá teszi ezt az állítást azzal, hogy hozzáteszi: Isten a mindenható Atya, mennynek és földnek Teremtõje. Most veletek együtt ennek az Istenrõl adott meghatározásnak elsõ részérõl szeretnék elgondolkodni, tudniillik arról, hogy Atya az Isten.

Az atyasággal kapcsolatos nehézségek
183. Nem mindig könnyû ma az atyaságról beszélni. Fõleg a nyugati világban a szétesett családok, a munkával kapcsolatos egyre kimerítõbb feladatok, a család anyagi szükségleteirõl való gondoskodás, a média szétszóró hatása – mindez a mindennapokban csak néhány azon tényezõk közül, amelyek akadályozni tudják az apa és a gyermekek közötti derûs és építõ kapcsolatot. Olykor nehézzé válik a kommunikáció, csökken a bizalom és megnehezül az apával való kapcsolat. Ezzel együtt nehézzé válik Istent atyának képzelni, mert nincsenek megfelelõ mintaképek. Aki tapasztalatból túlságosan teintélyes és hajthatatlan, vagy közömbös és érzéketlen, vagy egyenesen távollévõ apát ismert meg, annak nem könnyû derûsen gondolni Istenre mint atyára és bizalommal ráhagyatkozni.

Isten atyasága a kinyilatkoztatásban
184. De a bibliai kinyilatkoztatás segít felülemelkedni e nehézségeken, mert olyan Istenrõl beszél, aki megmutatja, mit jelent az igazi atyaság; s fõként az evangélium segít, amely megmutatja Istennek ezt az atyai arcát, aki annyira szeret, hogy saját Fiát adja oda az emberiség üdvösségéért. Az atyaságra való hivatkozás tehát segít megérteni valamit Isten szeretetébõl, aki azért változatlanul nagyobb, hûségesebb, tökéletesebb bárki emberi apánál. „Ki az közületek – mondja Jézus, hogy megmutassa tanítványainak az Atya arcát –, aki a fiának, ha az kenyeret kér, követ nyújtana? Vagy ha halat kér, skorpiót nyújtana neki? Ha tehát ti, pedig rosszak vagytok, tudtok jókat adni a fiaitoknak, mennyivel inkább ad a ti mennyei Atyátok jókat azoknak, akik kérik tõle." (Mt 7,9–11; v.ö. Lk 11,11–13.) Atyánk az Isten, mert megáldott és kiválasztott minket a világ teremtése elõtt  (v.ö. Ef 1,3–6),  Jézusban valóságosan gyermekeivé tett (v.ö. 1Ján 3,1). És Isten Atyaként szeretettel kíséri életünket azáltal, hogy nekünk ajándékozza a Szavát, tanítását, kegyelmét, Szentlelkét.

Jézus beszél az Atyáról
185. Ahogyan Jézus kinyilatkoztatta, Isten olyan Atya, aki táplálja az ég madarait anélkül, hogy vetni és aratniuk kellene; olyan csodálatos színekbe öltözteti a mezei virágokat, hogy még Salamon sem volt úgy felöltözve minden ékességében (v.ö. Mt 6,26–32; Lc 12,24–28); mi pedig – teszi hozzá Jézus – sokkal többet érünk a mezei virágoknál és az ég madarainál! És ha az Atya olyan jó, hogy „fölkelti a Napját jókra és rosszakra, és esõt hullat igazakra és bûnösökre egyaránt" (Mt 5,45), akkor mi mindig félelem nélkül és teljes bizalommal hagyatkozhatunk atyai megbocsátására, amikor elvétjük az utat. Isten jóságos Atya, aki visszafogadja és magához öleli a bûnbánó tékozló fiút  (v.ö. Lk 15,11 sk.), ingyen megbocsát annak, aki bocsánatát kéri  (v.ö. Mt 18,19; Mk 11,24; Jn 16,23), és megkínál az élet kenyerével és az élõ vízzel, amelyek örök életet adnak nekünk (v.ö. Jn 6,32.51.58).

A zsoltárok Atya képe
186. Ezért a 27. zsoltár imádkozója ellenségektõl körülzártan, rosszakarók és rágalmazók gyûrûjében, miközben segítséget kér az Úrtól és hívja õt, nagy hitrõl tesz tanúságot, amikor mondja: „Apám és anyám magamra hagytak, de az Úr elfogadott engem" (10. vers). Isten olyan Atya, aki soha nem hagyja magára gyermekeit; szeretõ Atya, aki támogat, segít, befogad, megbocsát, üdvözít, az emberi léptéket végtelenül meghaladó hûséggel, azért, hogy kitárulhassunk az örökkévalóság elõtt. „Mert az õ irgalmassága örökkévaló", ahogy az üdvtörténetet felidézõ 136. zsoltár litániázó refrénje minden versében mondja. Isten atyai szeretete soha nem lankad el, nem tudjuk elfárasztani; a végletekig, egészen a Fiú feláldozásáig ajándékozó szeretet. A hit adja nekünk ezt a bizonyosságot, amely biztonságos sziklát jelent életünk építésénél; szembe tudunk nézni bármilyen nehézséggel vagy veszéllyel, válságos helyzetek sötétségével és a fájdalom idejével, mert megtámaszt a bizalom, hogy Isten nem hagy minket magunkra, mindig közel van hozzánk, hogy üdvözítsen és elvezessen az örök életbe.

Jézus megmutatja az Atyát
187. Jézus Krisztusban mutatkozik meg teljesen a mennyekben lévõ Atya jóságos arca. Ha megismerjük Jézust, megismerjük az Atyát is  (v.ö. Jn 8,19; 14,7), s ha látjuk Jézust, látjuk az Atyát is, mert Õ az Atyában van, és az Atya õbenne (v.ö. Jn 14,9.11). Jézus Krisztus „a láthatatlan Isten képmása", ahogy a kolosszeieknek írt levél himnusza mondja, „az egész teremtés elsõszülötte... az elsõszülött a halottak közül", „általa nyertük el a megváltást, bûneink bocsánatát", és mindenek megbékélését, „mert Õ a kereszten a vérével megbékéltetett mindent, ami a földön van, és mindent, ami a mennyekben van." (v.ö. Kol 1,13–20.) Az Istenbe, az Atyába vetett hit megköveteli a Szentlélek hatására a Fiúban való hitet is, mellyel elismerjük az üdvözítõ keresztben az isteni szeretet végsõ megnyilvánulását. Atyánk az Isten, aki nekünk ajándékozza a Fiát; Atyánk, aki megbocsátja bûnünket, és elvezet bennünket a föltámadott élet örömére; Atyánk, aki nekünk ajándékozza a Szentlelket, aki gyermekeivé tesz és lehetõvé teszi, hogy igazán így szólíthassuk: „Abba, Atya!" (v.ö. Róm 8,15). Ezért amikor Jézus imádkozni tanított, a Miatyánkra tanított meg minket (Mt 6,9–13; v.ö. Lk 11,2–4).

Isten szeretõ Atya
188. Isten atyasága tehát végtelen szeretet, hozzánk, mindenben segítségre szoruló gyermekehez lehajló gyengédség. A 103. zsoltár, az isteni irgalmasság nagy éneke mondja: „Amint könyörül az atya a fiakon, úgy könyörül meg az Úr az Ôt félôkön. Mert Õ tudja, hogy mibõl vagyunk, és megemlékezik róla, hogy por vagyunk." (13–14. vers) De éppen a kicsinységünk, emberi természetünk gyöngesége, a törékenységünk hívja az Úr irgalmasságát, hogy mutassa meg atyai nagyságát és gyöngédségét azáltal, hogy segít, megbocsát és üdvözít bennünket.

Isten atyai szeretete mindenható
189. És Isten azzal válaszol a hívásunkra, hogy elküldi a Fiát, aki meghal és feltámad értünk; részese lesz gyöngeségünknek, és megteszi azt, amit az ember egyedül soha nem tudott volna megtenni: ártatlan bárányként magára veszi a világ bûnét, újra megnyitja az Istennel való közösségre vezetõ utat, és Isten valóságos gyermekeivé tesz bennünket. És éppen a húsvét misztériumában nyilatkoztatja ki teljes fényességével az Atya arcát. Éppen ott, a dicsõséges kereszten mutatkozik meg Isten, „a mindenható Atya" nagysága  a maga teljességében.

A mindenható Atya és a kereszt
190. De föltehetnénk a kérdést: hogyan lehet Krisztus keresztjére nézve egy mindenható Istenre gondolni? Hiszen szerintünk a kereszten a rossz hatalma odáig ér, hogy megöli Isten Fiát! – Mi a saját vágyaink és elképzeléseink szerinti isteni mindenhatóságot szeretnénk látni; olyan „mindenható" Istent, aki megoldja a problémákat; aki közbelép, hogy mi elkerüljük a nehézségeket; aki legyõz minden ellenséges erõt, megváltoztatja az események folyását és megsemmisíti a fájdalmat.

Isten mindenhatósága és a rossz
191. Ezért ma néhány teológus azt mondja, hogy Isten nem lehet mindenható, mert ha az volna, nem volna annyi szenvedés, annyi rossz a világban. Valóban, a rossz és a szenvedések láttán sokunknak kérdésessé, nehézzé válik egy Atya Istenben hinni, és elhinni, hogy mindenható. Mások bálványoknál keresnek menedéket, engedve a kísértésnek, hogy a válaszokat egy feltételezett „mágikus" mindenhatóságnál és képzeletbeli ígéreteiben találják meg.

Az Atya igazi ereje
192. A mindenható Istenbe vetett hit azonban arra késztet, hogy egészen  más ösvényeken járjunk: tanuljuk meg megismerni, hogy Isten gondolatai nem a mi gondolataink és az Õ utai mások, mint a mi utaink (v.ö. Iz 55,8), s hogy a  mindenhatósága is más: nem automatikus, vagy önkényes erõszak, hanem lényegi jellemzõje a szeretõ és atyai szabadság. Valójában Isten  azzal, hogy szabad lényeket teremtett, a szabadság megadásával lemondott hatalmának egy részérõl és átadta szabadságunknak. Ennyire szereti és tiszteli a szeretet szabad válaszát, amellyel hívására válaszolunk. Isten Atyaként azt várja, hogy gyermekeivé váljunk, és így éljünk az õ Fiában, közösségben, teljes családiasságban Õvele. Mindenhatósága nem erõszakban, nem minden ellentétes erõ megsemmisítésében mutatkozik meg, ahogyan mi szeretnénk, hanem egy, csak látszólag gyenge magatartásban: a szeretetben, az irgalmasságban, a megbocsátásban, szabadságunk elfogadásában, és abban a fáradhatatlan hívásban, amellyel a szív megtérésére hív. Isten gyengének látszik, ha arra gondolunk, Jézus imádkozik, és engedi, hogy megöljék. Ez a látszólag gyenge magatartás, a türelem, a szelídség és a szeretet bizonyítja, hogy ez a mindenhatóság igazi formája! Ez az isteni hatalom! És ez a hatalom gyõzni fog! A Bölcsesség könyvének bölcse ezzel fordul Istenhez: „Könyörülsz mindenen, mert mindenre képes vagy; és megbocsátod az emberek bûneit a bûnbánat miatt. Mert szeretsz mindent, ami van ... Könyörülsz mindenen, mert a tieid, Uram, aki szereted az életet." (11, 23-24a.26).

Isten atyai szeretete gyõzi le a rosszat
193. Csak az képes elviselni a rosszat és együttérzõ lenni, aki valóban hatalmas; csak az tudja érvényesíteni maradéktalanul a szeretet erejét, aki valóban hatalmas. És Isten, akihez minden létezõ tartozik, mert mindent Õ teremtett, teljes és mindenre kiterjedõ szeretete hatalmát azzal mutatja meg, hogy türelemmel várja a megtérésünket, mert azt akarja, hogy valóban a gyermekei legyünk. Isten várja a megtérésünket. Isten mindenható szeretete nem ismer határokat, annyira nem, hogy „a tulajdon Fiát sem kímélte, hanem mindannyiunkért odaadta õt" (Róm 8,32). A szeretet mindenhatósága nem a világ hatalmának ereje, hanem a teljes odaadásé, és Jézus, Isten Fia azzal nyilatkoztatja ki a világnak az Atya igazi mindenhatóságát, hogy az életét adja értünk, bûnösökért. Íme, ez az igazi, hiteles és tökéletes isteni hatalom: a rosszat nem rosszal, hanem jóval viszonozni, a sértésre megbocsátással, a gyilkos gyûlöletre éltetõ szeretettel válaszolni. Akkor valóban vereséget szenved a rossz, mert Isten szeretete lemossa; akkor valóban legyõzik a halált, mert átalakul az élet ajándékában. Az Atya Isten feltámasztja a Fiút: a halált, a nagy ellenséget (v.ö. 1Kor 15,26) térdre kényszerítik és megfosztják a mérgétõl (v.ö. 15,54-55), mi pedig, megszabadulva a bûntõl megkezdhetjük teljes istengyermeki életünket.

Az Atyába vetett hit megtérésre hív
194. Így tehát, amikor ezt mondjuk: „Hiszek egy Istenben, Mindenható Atyában", kifejezzük a hitünket Isten szeretetének hatalmában, amely az õ meghalt és feltámadott Fiában legyõzi a gyûlöletet, a rosszat, a bûnt, és kitár bennünket az örök élet befogadására, a gyermekek életének befogadására, akik mindig „az Atya házában" szeretnének élni. Elmondani: „Hiszek egy Istenben, Mindenható Atyában", az õ hatalmában, Atyaságában, mindig a hit, a megtérés aktusa, gondolkodásunk, érzületünk, egész életmódunk átalakításának a tette.

Kedves Testvéreim! kérjük az Urat, támogassa a hitünket, segítsen, hogy valóban megtaláljuk a hitet és adjon nekünk erõt a megfeszített és feltámadott Krisztus hirdetésére, és arra, hogy Isten és a felebarát szeretetével tanúskodhassunk róla. Adja Isten, hogy be tudjuk fogadni istengyermekségünk ajándékát, és meg tudjuk élni a Krédó teljes valóságát azzal, hogy bizalommal ráhagyatkozunk az Atya szeretetére és irgalmas mindenhatóságára, amely az igazi és üdvözítõ mindenhatóság.
Fordította: Diós István atya
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...