A SZENT KERESZT OLTALMÁBA AJÁNLOTT BLOG. XVI. BENEDEK PÁPA ÉS ACKERMANN KÁLMÁN ATYA TISZTELETÉRE AJÁNLOTT BLOG.

2014. szeptember 20., szombat

Elmélkedés - évközi 25. vasárnap



Évközi 25. vasárnap, Mt 20,1-16

A mai világban sokan azt mondják, hogy fölösleges a hierarchia. Vannak olyanok is, akik a hierarchiában a legelőkelőbb helyet szeretnék elfoglalni. Aki egy hierarchia élén áll, vagy éppen a legalján kullog, és végzi a munkáját, ugyanazt a boldogságot fogja élvezni a mennyek országában. Azt viszont, hogy ki üljön a mennyei Atya jobbján és balján, csak az Isten tudja. A keresztény ember feladata ez: szentté válni, amint a mennyei Atya is szent. És a szentté válás útjára ráléphet a főnök is, és az alkalmazott is.
„A mennyek országa hasonlít a gazdához, aki kora reggel kiment, hogy munkásokat fogadjon szőlőjébe.” A szőlő elsősorban Isten népe, Izrael, aki az Úr úgy ültetett el, mint egészen nemes fajtát. Izajás próféta könyvében pedig olvassuk: „Éjjel-nappal őrködöm felette”. (Iz 27,2k) A szőlő tehát a kiválasztottság jelképe. Ugyancsak Izajásnál olvassuk: „Igen, a Seregek Urának szőlője Jeruzsálem háza, és Júda népe dédelgetett ültetvény.” Eszkatológikus szempontból pedig a szüretre kell gondolnunk, amikor az éretlen szemeket ledobják. Azonban Isten megkönyörül a népen, és újra szőlőt ültet a hegyeken – olvassuk Jeremiásnál. A Jelenések könyvében pedig ez áll: „Ereszd neki éles metszőkésedet, és szüreteld le a föld szőlőfürtjeit, mert beértek a szemek.” (Jel 14,18k) A szőlőnek tehát igenis fontos jelentése van a Szentírásban.
A példabeszéd megértéséhez fontos tudnunk, hogy nem lustaságból ácsorogtak munkára várva a szolgák, hanem a munkanélküliség miatt. Ezért tűnhet jogosnak későbbi zúgolódásuk. Azonban akiket később vett fel a gazda, épp úgy dolgozni akartak, mint az előzők. És ezt a szándékot csak egyformán lehet jutalmazni, ha valaki igazságos. Márpedig a legfőbb tartalma az evangéliumnak az, hogy Isten igazságos.
A mai ember egy napjának legtöbb idejét a munka teszi ki. Ebbe az otthoni munkát is bele kell vennünk. És természetesen mindenki vágyik a megérdemelt pihenés mellett a megérdemelt pénzre is. A bérek elosztása itt a földön nem igazságos. Hiszen látjuk, hogy kevés munkával, megfelelő körökben hamar gazdag lesz valaki, de tisztességes, becsületes munkával jobb esetben is csak napról-napra tud megélni valaki. Nem egy olyan családnál jártam már, ahol valóban napról napra élnek, és mégis boldogok, mert valami hallatlan nagy kincsük van nekik: a hitük!
A mai példabeszéd a mennyek országáról szólt. Isten a gazda, és mi vagyunk a szőlőmunkások. Nem egy időben lettünk keresztények, és mégis az elvárás is és a jutalom is ugyanaz. Jutalomnak nem nevezhető egy-egy rang vagy pozíció, de egy-egy siker sem. Bíztatásnak igen. Életünk során figyelnünk kell az apró örömökre is, amikkel Isten megörvendeztet, utat mutat, és bíztat minket, hogy érdemes élni, hogy érdemes törekedni a mennyország felé.
Azonban vannak elvárások is, amiknek meg kell felelni. A keresztény élet teli van elvárásokkal. És hozzá kell tennünk: nyűggel is. De nem árt tudnunk, hogy az ember képes úgy működni, mint egy transzformátor. És mi hajtja ezt a transzformátort? Az imádság. Ha nem az első helyen áll a szentmise és az imádság, keresztény életünk alapja dőlt meg. És arra már követelhetünk akár fél dénárt is, nem lehetünk biztosak benne, hogy megkapjuk. Nekünk édes szőlőszemeknek, és bérükkel elégedett munkásoknak kell lennünk.
Az imádsággal tehát egy olyan normális keresztény emberi gondolkodásunk lehet, amivel már képessé válunk a kiegyensúlyozott, magabiztos, és odafigyelő viselkedésre. Ez pedig elengedhetetlen annak, aki emberek között él.
Ma keresztény életünk alapjáig kell visszamennünk. Nem azon kell ma elsősorban gondolkoznunk, hogy elégedetlenek vagyunk-e, vagy éppen nem hívott minket senki, pedig mi dolgozni szeretnénk. Isten meghívott minket, és mint tudjuk, nem magunk miatt, nem érdemeink miatt. Az elégedetlenségről pedig ne is beszéljünk.
A keresztény embernek Isten felé kell élni, de úgy, hogy belőle táplálkozik. Életünket meg kell alapozni. A szentségi élettel, a rendszeres imádsággal, a kiegyensúlyozott emberi kapcsolatokkal. Isten nem nagy dolgokat vár el tőlünk, csak azt, hogy törekedjünk felé. Törekedjünk szentté válni. De azt akarjuk és szeressük! A szőlősgazda nem lustákat vett fel, hanem munkanélkülieket, akik dolgozni akartak. Lelkünk mélyére is ő lát be egyedül. Lehetünk fáradtak, kimerültek, de annak következménye nem lehet soha sem a lustaság és a lazaság. Állandóan Isten jelenlétében kell élnünk. Krisztus keresztáldozatának vértelen jelenbe hozatala, a szentmise ad kegyelmet ehhez. Ott veszem magamhoz az Üdvözítőt, és onnan viszem el magammal. De nem csak magamnak! Viszem a világba, viszem a családomba, viszem a közvetlen környezetembe. Mindenhol velem van Isten! És ez nem rettegés, hanem a keresztény öröm. Az nem olyan, mint amikor egy fagylaltot elnyalok. Az is öröm, és attól is lehet szép napom. De szép életem már kevésbé. Isten jelenléte ad örömöt számunkra. És ha őszinték vagyunk vele, irgalmaz nekünk, és bérünkkel egy örökkévalóságon át meg leszünk elégedve.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...