A SZENT KERESZT OLTALMÁBA AJÁNLOTT BLOG. XVI. BENEDEK PÁPA ÉS ACKERMANN KÁLMÁN ATYA TISZTELETÉRE AJÁNLOTT BLOG.

2011. november 21., hétfő

Az Accord Quartet ismét Pilisszentkereszten!

Egy évvel ezelőtt (2010. november 4-én) a templomban adott hangversenyt az Accord Quartet. Az akkor felcsendülő zeneműveket részletesen ismertettük blogunkon. 
November 25-én (Szent Katalin napján) este 19:00-kor a Közösségi Házban (Forrás utca) ad ismét koncertet a négytagú együttes.
Az est műsora:
Joseph Haydn: Reiterquartett Op. 74, No. 3. 
Petrovics Emil: 2. vonósnégyes
Ludwig  van Beethoven: F-dúr kvartett Op. 135.

A művekről részletesen:
Joseph Haydn osztrák zeneszerző (1732-1809) a bécsi klasszika egyik legnagyobb mestere, a szimfónia megteremtője. A Reiterquartettet 1793-ban komponálta. A mű (21:25) elnevezése utal a zene dallamára. A "reiter" lovast jelent, a vágtató, mozgalmas ritmusra utal. A kezdő motívumot, mely kicsit hátborzongató, megnyugvó, kecses téma követi, de mindig visszatérnek a vágtató hangzatok. A Largo assai tétel korál-stílusban kezdődik. A nyitó korál részben néhány díszes ábrázolás visszatér. A Menüettben utánozza a felhang-sorozat harmóniáját, és homofónia jellemzi a dallamot. A trió részben váratlan fordulatok és kromatika fedezhető fel. 
Az Allegro con brio záró tétel határozott vágtató jelenettel kezdődik. A második téma dúr-hangnembe tolódik, a vágtató téma gyakran jelen van továbbra is, de nem meghatározó. Az út mentén nagy szünetek is vannak. Az összegzés határozott, dúr-hangnemben záródó következtetés. 

Petrovics Emil 1930. február 9-én született Nagybecskereken.Az 1950-es évek első felében a fővárosi Szikra Nyomda üzemi zenekarának volt karnagya, majd 1960-64-ig a budapesti Petőfi Színház zenei vezetőjének nevezték ki. 1964-től a Színház- és Filmművészeti Főiskola, 1968-tól a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola tanára lett, 1979-től a zeneszerzés tanszék vezetőjeként. 2011. június 30-án hunyt el.
A Vonósnégyest 1959-ben komponálta. A műről Rákai Zsuzsanna tartott előadást a Bartók Rádióban.
Ebből idézünk: "A kompozíció mégis arra kényszeríti a hallgatót, hogy ragaszkodjék ahhoz a hitéhez, hogy klasszikusan zárt, felismerhető műfaji és formai keretek között mozgó alkotást hall. A darab nem szólóhangszerekre redukált vonószenekari képek sora, nem is látható asszociációk nélküli filmzene. Valóban vonósnégyes, amely azonban azt a kérdést feszegeti: mi a vonósnégyes lényegében, ha ez a mű az? Mire való? Mire kellett a zeneszerzőnek, és mi szüksége lehet rá a hallgatónak? Ezekre a kérdésekre az egész XX. század során senki nem talált tökéletesen kielégítő választ. A magyarázat egy része legalábbis talán mégis a műfaj születése körül keresendő, a társalgás körül, amely a műveltség, neveltetés és társadalmi hovatartozás jele volt a XVIII. században, ugyanakkor bizonyos fokig, éppen a valóságtól eltávolodott, kizárólag a szellemi párbeszédre szorítkozó szituációkban a társadalmi különbségek átmeneti megszüntetésére is szolgálhatott. Az ancien régime megszűntével a vonósnégyes is elvesztette azt a szerepét, amelyet mint a társasági érintkezés zenei formája tölthetett be. Szólamai önmagukkal kezdtek társalkodni, megközelíthetetlen művészi magasságokba emelkedett önvallomásként. A társalgás, amelynek dinamikája a forma fontos eleme, irányítója volt, Beethovennél mintegy magában beszélővé vált, a Beethovent követő zeneszerzőgenerációtól kezdve pedig a kommunikáció egész szerkezetét átalakította a tisztelet és hódolat szellemében. Azóta a párbeszéd már nem valóságos, mert a beszélgető feleknek csak az egyike van jelen, aki egy furcsa tökürbe beszél, amelyben csak ő lát társakat. A XIX-XX. századi vonósnégyes-kompozíciók a mintának tekintett, régi művekkel beszélgetnek, ahogyan Ecónál a kötetek és tekercsek suttognak az Aedificium labirintussá alakított könyvtárában, és párbeszédük a társalgás hiányáról szól.
Ebben az értelemben Petrovics 2. vonósnégyese megvalósítja azt, amit ígér: olyan művet hoz létre az előadás végére, ami képes felidézni azt, amit a címe jelez, ugyanakkor nem azonos vele. Szabadon közelítve talán ennek a jeleként értelmezhető a darab Bartókra emlékeztető befejezése is, amelyben a négy szólam a kommunikációt már nem is mímelve, egymással versenyt futva vágtat a záróakkord felé."

Ludwig van Beethoven a már említett Haydn tanítványa is volt egy ideig. Bonnban született 1770. december 17-én. 1827. március 26-án Bécsben, ötvenhét éves korában halt meg a zene történetének egyik legnagyobb lángelméje. 
Az F-dúr (Op. 135.) kvartett négy tételből áll: I. Allegretto; II. Vivace; III. Lento assai, cantante e tranquillo (D♭ dúr); IV. Grave, ma non troppo tratto – Allegro. 1826-ban, 56 évesen, az "utolsó mű" tudatában komponálta, és ezzel megadta a zene jelentőségét. 
A hangzást végigkíséri egyfajta döntésnek, nehéz döntésnek a jellege, amely a fináléban jelenik meg fő motívumként. A nyitó Allegro tétel egyértelműen kifinomultságról tanúskodik. A zenei motívumok egyszerűsége az ellenpont (kontrapunkt) használatával válik egyre izgalmasabbá. A második tételt a 7. szimfóniára emlékeztető súlyosság jellemzi, gazellák ugrálása és vidám tánc. A harmadik tétel szinte imádság. Alázat, tisztaság, megnyugvás, rejtély. Mint egy könyörgő himnusz. 
A mű mottója: "Nehéz döntés". A tragédiát Beethoven mindig mosollyal zárja. 
Végül szólaljon meg egy mű, nem a felsoroltak közül, hanem a híres Sosztakovics szovjet-orosz zeneszerzőtől. Sosztakovics több darabjába szőtt bele zsidó-, illetve klezmer témákat, így vállalva szolidaritást velük és tiltakozva az antiszemitizmus ellen. 1975. augusztus 9-én hunyt el Moszkvában. Beethoven említett vonósnégyesének utolsó tétele az általa alkotott 5. szimfóniát juttatja eszünkbe, de Sosztakovics 8. kvartettjére is előremutat. (A jellegzetes "kopogás" téma.)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...