2009-ben a nemzetközi Brahms-versenyen, Pörtschachban 1. díjat nyertek. Emellett számos verseny első három helyezettjei között vannak.
Repertoárjukon szerepelnek többek között Bach, Mozart, Bartók, Brahms, Haydn, Janáček, Schubert, Puccini zeneszerzők művei. Előszeretettel játsszák kortárs magyar zeneszerzők műveit is.
A pilisszentkereszti hangverseny műsora:
JOSEPH HAYDN (1732-1809): C-dúr vonósnégyes
LIGETI GYÖRGY (1923-2006): 1. vonósnégyes
PJOTR ILJICS CSAJKOVSZKIJ (1840-1893): D-dúr vonósnégyes
Hivatalos honlapjukat megnézhetik itt.
Mindenkit szeretettel várunk!
Az est során felcsendülő művek:
1. Joseph Haydn: C-dúr vonósnégyes, op. 74, No. 1 (Hob. III. 72.)
(I. Allegro; II. Andantino; III. Menuet. Allegro; IV. Finale. Vivace)
Az első tételt két akkordból épített pregnáns kadencia előzi meg. (A hosszan kitartott vezetőhangnak ezt a dinamikus erejét a fiatal Beethoven is felismeri hét évvel e vonósnégyes keletkezése után, amikor első szimfóniájának páratlanul izgalmas bevezető ütemeit megalkotja.) Ebben a kvartettben nemcsak a bevezetés utal a szimfonikus koncepcióra, hanem az első tétel tematikája és hangszer is. A motivikus egység mellett ezúttal a harmóniai lehetőségekben keresett új kifejezést Haydn. A lassú tétel számára is a szonátaforma keretét választotta, az idillikus 3/8-os főtéma által meghatározott hangulatvilág drámai „visszáját” mutatva be a kontrasztokban gazdag kidolgozási szakaszban. A menüett triójának osztrák népdalt idéző hangja Schubert világának előhírnöke. Szonátaformában íródott a finálé is, amelynek járótémája egyike Haydn népszerű „duda”-motívumainak.
Haydn vonósnégyeseiről itt olvashat bővebben.
2. Ligeti György: 1. vonósnégyes, Metamorphosies nocturnes
A 2006-ban, Bécsben elhunyt zsidó származású magyar zeneszerzőről nem hallunk annyit, mint például Haydnról, vagy Mozartról. Mégis, előszeretettel tűzik műsorukra most, halála után is, akárcsak életében. A világháború utáni műveinek egy része népdalfeldolgozásokból állt, másik részét az "asztalfióknak" írta. A "Pápainét" annak ellenére betiltották, hogy népdalfeldolgozás, feltehetően azért, mivel gyilkosságot illusztrált és ezért "disszonáns"-nak tartották). Az első művei Bartók hatását mutatják. A korszak legfontosabb művei (Musica ricercata, 1. vonósnégyes, Éjszaka-Reggel) útkeresésként is felfoghatók saját nyelv kialakítására, saját eszközök kifejlesztésére.
Ligetivel kapcsolatban két írást is elolvashatnak itt és itt.
3. Pjotr Iljics Csajkovszkij: D-dúr vonósnégyes
1871 februárjában új műve született, a D-dúr vonósnégyes. Csajkovszkij maga sem titkolta, hogy zilált anyagi helyzete késztette e mű komponálására. Ebben az időszakban különösen nehéz napokat élt át, ezért örült Nyikolaj Rubinstejn javaslatának, hogy rendezzen koncertet saját műveiből. Egy ilyen műsorból nem hiányozhatott a vonósnégyes, amelynek komponálása februárban minden idejét lekötötte. Komponálás közben felsejlett benne egy kőműveslegénytől hallott népdal: a vonósnégyes andante cantabile tételében ezt dolgozta fel. Március 28-án Moszkvában, a nemesi társaság kistermében tartotta meg első szerzői estjét, amelyen először hangzott fel új műve.
XVI. Benedek pápa a 80. születésnapjára rendezett hangversenyen |