A SZENT KERESZT OLTALMÁBA AJÁNLOTT BLOG. XVI. BENEDEK PÁPA ÉS ACKERMANN KÁLMÁN ATYA TISZTELETÉRE AJÁNLOTT BLOG.

2011. június 20., hétfő

"Énekeljetek és ujjongjatok szívből az Úrnak." (Ef 5,19)

Mészáros Péterné Marika idén húsvét előtt került plébániánkra. Ellátja a kántori szolgálatot, de sokat segít Kálmán atyának a plébániai teendőkben is. Vele készítettünk bemutatkozó beszélgetést.

Kedves Marika! Honnan érkezett közénk, és mivel foglalkozott eddig?
- Perkátáról kerültem hozzátok. Ezelőtt is kántorként szolgáltam néhány év kihagyással. Ugyanakkor kisegítettem mindig, amikor tehettem. Ha otthon esküvőt tartanak, mindig engem hívnak, mert szeretnek, és továbbra is igénylik a kántori szolgálatomat.

Mikor került kapcsolatba az orgonával és hol? Hol végezte a kántorképzőt?
- Az orgonával? 1994-ben, illetve már előbb, 1992-ben Baján, a kántorképzőben. Mióta eszemet tudom, az egyházzene közel állt hozzám. Tegzes György komoly tanárom volt, aki megszerettette velem a szent zenét.
Az orgona a hangszerek királynője, tetszik a hangzása, és minden, amit ki lehet hozni belőle.
Baján, a Kalocsai Egyházmegyei kántorképzőt végeztem el. Leányfalusi Vilmos orgonaművészt tartom legkiválóbb tanáromnak. Ahhoz képest, hogy nem sokat tudtam szolfézsból, sokat elértem mára. Egy református tiszteletesnek köszönhetem, hogy kántor lettem. Hozzá fűződik első zenei „sikerélményem” is.
Felnőttként nehezebb volt megtanulnom kántorkodni, viszont zeneiskolába már gyerekként jártam. Klarinétozni tanultam, majd néhány évig zongorázni. Pécsett elvégeztem egy nyári kántori kurzust is. Ott viszont inkább a mennyiség, míg Baján a minőség számított.
Szentendrén születtem, ott is jártam gimnáziumba a ferencesekhez. Ötödikes voltam, amikor az egyházzene megérintett. Segített a hitben is. Elvégeztem a hitoktató-képzést is. Székesfehérvárott pedig a lelkipásztori kisegítő képzést. Sokszor kellett igeliturgiát is tartanom...

Milyen kántori tapasztalatai voltak eddig, és mit gondol a helyiek énekléséről?
- Volt negatív tapasztalatom is. Az előző helyemen nagyon szerettem lenni, mindenki énekelt, és most is szívesen vagyok velük. Együtt lehetett működni a hívekkel, de itt jobban érzem magam. Itt szeretem, ahogy énekelnek. Ha tehettem volna, kezdettől fogva itt lennék...
Néha a pap mondta meg, hogy mit énekeljek – öt falu tartozott hozzánk, ahol kántorizálnom kellett. Itt is megbeszélem az atyával néha az énekrendet (főleg alkalmakkor), ha új éneket szeretnék énekelni.
Az előző helyemen a kántori tapasztalaton kívül el kell mondanom, hogy a helyi karitászt én indítottam útjára, az első vezetője voltam. Sokat tettem a közösségért, ám soha nem magam miatt.

Milyen tervei vannak?
- Szeretnék egy énekkart vezetni, színesebbé, szebbé tenni az éneklést, de úgy, hogy a nép énekeljen, őket nem elnyomva. A szlovákot is szeretném tökéletesíteni, hiszen szívesen játszom és tanulom a szlovák énekeket is. Ebben nagy segítséget kapok a hívek részéről.
Volt időszak, amikor nem voltam gyakorló kántor. Leányfalusi Vilmos mondta nekünk, hogy azt, ha valaki egy hétig nem gyakorol, ő meghallja. Ha már több időt nem foglalkozik valaki a zenével, azt már a hívek is észreveszik. És igaza van! Most kezdek újra belejönni. Szeretek itt lenni.

Kedvenc zeneszerzői? Tudomásom szerint a nagyok közül is ismert néhányat...
- Werner Alajos, akit személyesen is ismertem. Gyerekkoromban énekeltünk egyszer az ő jelenlétében, és a karvezető számára külön felhívta a figyelmet az én énekhangomra. Azt mondta, ügyeljenek rá, mert nagyon szép hangja van! Köszönöm neki! Rajta kívül Liszt, Arcadelt... Egy Arcadelt Ave Maria-ért bárhová elcsalhatnak... Rengeteg művet megismertem és szeretek zenét hallgatni.

Meséljen családjáról! Most éppen egyik unokája nyaral itt a plébánián...
- Négy nagy gyermekem van, két fiú, két lány. Öt unokám van. Férjemmel boldog házasságban élünk. Problémák természetesen mindenhol adódnak. Családom mindig támogatott abban, hogy én szeretem az egyházzenét, és tanulom. Férjem néha gyakorlásom közben kiment..., de boldogan élünk! 

Milyen orgonákon játszott eddig?
- Egy alkalommal játszhattam a pécsi dzsámi orgonáján. A bátaszéki négymanuálos orgonán is gyakoroltam, ezek meghatározó élmények voltak. Az itteni is nagyon tetszik. A hangzása! Az ilyen kis orgonák között ez ritka szép darab! 
Nem vagyok művész, de megállom a helyem, mint gyakorló kántor. Igyekszem, és sokat is gyakorlok.
Köszönöm Kálmán atyának, hogy ide kerülhettem!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...