
Először vegyük sorra a liturgiában használt természetes anyagokat.
(Írásunkat nem választjuk szét két részre, ezért hosszabb ez most. Ám honlapunkon bármikor olvasható az archívumból...)
Kenyér és bor
A két anyag az Eucharisztián kívül a mindennapokban is jelentős szerepet játszanak - noha nem olyan nagy jelentőséggel.
A kenyér és a bor megáldása Hippolütosznál az esti lucernarium (fény-szertartás) mellett az agapé kezdetét jelenti. A mise végén a hívőknek megáldott kenyeret nyújtottak át. Ez a német nyelvterületen a középkorban már homályba merült, de például Franciaországban még a 20. században is találunk rá példát. A megszentelt kenyér anyagi jele magának az áldásnak, amely az Eucharisztia ünneplése révén azokat is megilleti, akik nem áldoztak. Az átváltoztatásra szánt kenyeret megáldották még előtte, és ez a cselekmény ezzel magyarázható. Ezzel együtt nem mondható az áldozás helyettesítőjének sem. A bor efogyasztása (a maradék) a mise celebránsa számára az 1570-es misekönyv szerint a száj purifikációjára (tisztítására) szolgált. (Berger) Ma ez vagy a maradék borral (nem a szent Vérrel!) és elsősorban a maradék vízzel történik. Ugyanakkor itt említjük meg, hogy a vörös borral való misézés például nem tilos, csak nem praktikus. Ugyanis a fehér színű textileket, melyeket a kehely törléséhez használunk, könnyen befoghatja, és mint tudjuk, ez már a "makacs folt" kategóriája...
Jézus ezt mondja: "Az én testem bizonnyal étel és az én vérem bizonnyal ital... Aki eszi az én testemet és issza az én véremet, énbennem lakik és én őbenne." Guardini ezt írja: "Hát nem sokkal több ez, mint amit kívánhatunk? És nem ez az-e, amit lelkünknek óhajtania kell?"
A Szentírás azt mondja, hogy a bor nem csupán ital, hanem "felvidítja a szívet". Az öröm itala. "Engem itatsz áldott poharaddal" - mondja a Zsoltárok könyve. Más a szent mámor, mint a mértéktelenség. Guardini bíboros így folytatja: "Ragyogó szépség a bor. Gyöngyöző, aromás, erős. Mindent megvilágosító szépség. Csöppjeiben a lélek is átszellemül... S a bornak színében Krisztus ajándékozza vérét. Teljességét az isteni gyönyörnek. "Sanguis Christi, inebria me!" - Krisztus szent vére, részegíts meg engem! Loyolai Szent Ignác könyörgése, a forró szívű (valóban, az átlagosnál nagyobb szíve volt fizikailag is) és katonás férfiúé. És úgy beszél róla Szent Ágnes is, mint a szépség és szeretet misztériumáról. "Tejet és mézet szívtam ajkairól és szent vére kedvessé tette én orcámat."
Kenyér és bor: a hűség, erősség, bátorság, boldogság. Életünk öröme, ajándék. Krisztus birtoklása.
Víz
A víz az élet feltétele és megtisztít, a keresztelés szentségén és az Eucharisztián kívül a gonoszt elhárító elemként használják, megszentelik és úgy a misén belül, mint azon kívül, mint szentelt vizet felhasználják. A meghintések vagy locsolások rendszeresek voltak a Meroving- és Karoling-kolostorokban, ebből alakult ki a 8. századtól kezdődően az a szokás, hogy a nagymise előtt minden vasárnap megáldották és széthintették a vizet az 51. (50) zsoltár és az "Asperges me" antifóna éneklése közben. A meghintés a temetési szertartásban is a keresztségre emlékeztet.
Olaj
Az olaj az ókor mediterrán kultúráiban sokféle hasznos célra szolgált és különösen értékesnek számított: tápanyag, erősítő- és gyógyítő szer (kenőcs), és lámpaolaj is volt. Olajjal kenték fel Izraelben a királyokat, papi vagy prófétai szolgálatra is felkentek az Ószövetségben. A felkenés olajjal az isteni életerőt és életteljességet jelképezi. A zsidóság Jézus idejében a Messiást, azaz az Úr "Felkentjét" várta, mint szabadítót.
A betegek kenetének gyökerei oda nyúlik vissza, hogy a családtagok saját magukat és egymást kenték be betegség esetén. A katekumenek olaja az eredendő bűnt hivatott eltörölni (a gonosz hatalmát fölöttünk). Emlékeztett a bírkózó atléták beolajozására, hogy lecsússzon róluk az ellenfél keze.
A krizma használata a középkorban a királyok koronázásakor is szokás volt. Ma kereszteléskor, bérmáláskor, pap- és püspökszenteléskor, és a templomszenteléskor használják.
Berger így fogalmaz: "Sokan nyugati kultúrkörben a felkenést idegen és érthetetlen elemnek érzik. Ha viszont meggondoljuk, milyen jelentősége van az olajjal történő bedörzsölésnek a modern fürdőzés és sport területén, akkor ma is van mód rá, hogy megértsük a kenet jelzésértékét. Mindenesetre ehhez az kell, hogy az olaj valóban jelként szóljon, és valóban folyjon a megkent testrészen, a krizma illata töltse be a teret, hogy rajta keresztül fölfögjunk valamit az élet teljességéből és öröméből, amelyet Isten Krisztuson át a Szentlélekben nekünk ajándékoz."
Tűz és fény
A tűz is Isten ajándéka. Melegít, fényt ad és megtisztít - az aranyat tűzben vizsgálják meg, ott tisztítják meg a salaktól (1Pét 1,17). Ebből ered a magyar "tisztítótűz" kifejezés is. A liturgiában fényként van szerepe elsősorban. Húsvétkor (nagyszombaton) tűzszentelési liturgia van, majd a húsvéti gyertya meggyújtása, amely "Krisztus világosságát" szimbolizálja. De a közelgő hamvazószerda motívuma is, hiszen a hamu mint égéstermék a tisztítás jelképe itt is. Krisztus pedig azt mondja magáról: "Én vagyok a világ világossága. A világosság elűzi a sötétséget, a gonosz uralmát.
Az oltárgyertyák használata a római őskeresztények ünneplésére nyúlik vissza: akolitusok kísérték a pápát hét gyertyatartóval, majd a liturgia alatt körülállták az oltárt. A középkortól kezdve van az oltáron a gyertya, de az Evangélium kísérésekor ma is hordozzák. A hetedik gyertya az oltáron a püspöki misén ég, mely Krisztust jelképezi.
A tabernákulum előtt ma is előírás az örökmécses használata. Az ugyanis (mint fény) jelzi Krisztus jelenlétét (aki a Fény).
Tömjén és más illatok
A tömjént (arab tömjéncserje gyantája, fűszerrel vagy aromával keverve) higiéniai okokból elterjedt ókori szokás. Állítólag elűzi a bűzt árasztó démonokat. A vallási értelemben vett tömjénezés az Ószövetség idején alakult ki.
A tömjénezés megtisztelést kifejező jelentése, az üldözések korában szerzett rossz tapasztalatok ellenére, a liturgiában is elfogadottá tette a tömjén használatát.
A Jelenések könyvében olvassuk: "És jött egy másik angyal és megállt az oltár előtt, kezében arany tömjénezővel; és sok jó illatszert adtak neki, hogy tegyen minden szentek imádságaiból az arany oltárra, mely az Isten trónja előtt van. És felszállott a szentek imádságaiból álló illatszerek füstje az angyal kezéből Isten elé." De ismert a verzikulus is: Pap - Szálljon fel, Uram az én imádságom! Hívek - Miként a tömjénfüst, a te színed elé!
Guardini feleleveníti a híres Betániai jelenetet: Mária ugyanis nárdusolajat vitt Jézus elé. Megkente vele Jézus lábát, letörölte hajával, és csupa illat lett minden. Volt, aki felháborodott: "Minek e pazarlás?" Jézus így válaszolt: "Hagyjátok őt, hiszen temetésemre cselekedte." A halál titka van ebben, ugyanakkor a szeretet, illat és áldozat titka.
A tömjénfüst az imádság jelképe is. Azé az imádságé, mely nem gondol közvetlen célra, mely nem akar semmit, csak feltör a magasság felé...
Egyéb anyagok
A só tisztító és tartósító hatású. Ezért a katekumeneknek nyújtották át, hogy megőrizze őket a bűn rontásától, és tartóssá tegye kereszténnyé válásuk szándékát. A sót a szenteltvíz "készítésekor" is használják. A természetes anyagok (kő, virágok stb.) az istentiszteleten a meditáció tárgyaiként is szolgálnak. Berger így ír erről: "Fennál azonban a veszély, hogy a látvány vonzereje nagyobb, mint az esetleges nyereség. Ezeknél a kísérleteknél fontosabb az a fáradozás, hogy az istentisztelet alapvető és nélkülözhetetlen tárgyait meggyőzően átélhetővé tegyék."