A SZENT KERESZT OLTALMÁBA AJÁNLOTT BLOG. XVI. BENEDEK PÁPA ÉS ACKERMANN KÁLMÁN ATYA TISZTELETÉRE AJÁNLOTT BLOG.

2011. április 15., péntek

Szentgyónásra készülve - lelkitükör 1928-ból

Segítséget szeretnénk adni azoknak, akik mostanában készülnek a szentgyónás elvégzésére, és Istennel szeretnének kiengesztelődni. A bűn elszakít Istentől és sebet okoz. A szentgyónásban Isten elé térdelünk, aki, ha kérjük irgalmát és megvalljuk bűneinket, megbocsát. A segítségünkre lesz most két 1928-ban kiadott imakönyv, mely tartalmazza a gyónás szövegét, valamint a lelkiismeret vizsgálat során feltett kérdéseket.
A Szentlélek segítségülhívása megelőzi a szentgyónást: Édes mennyei Atyám! Íme, azzal a szívbeli óhajtással járulok eléd, hogy bűneimet igazán meggyónhassam és szent kegyelmedet ismét megnyerhessem. Mivel pedig a Te segítséged nélkül semmit sem tehetek: gyermeki alázatossággal kérlek, könyörülj rajtam és küld el nekem a Szentlelket az ő segítő erejével. Jöjj el, Szenlélek Úristen! Világosíts fel és segíts meg engem, hogy bűneimet megismerhessem, szívemből megbánhassam, őszintén meggyónhassam és magamat megjavíthassam. Amen.
A lelkiismeret megvizsgálásához néhány kérdés, szempont: (fiataloknak is!)
Az imádságban volt-e mulasztás? (Napszaki imák...) Voltál-e rossz társaságban? Zúgolódtál-e Isten ellen? Esküdöztél-e? (hamisan) Ígértél-e rosszat? Elmulasztottad-e a vasárnapi vagy ünnepi szentmisét? Szentmise alatt rosszul viselkedtél-e? Nem fogadtál-e szót szüleidnek? Megvertél-e mást? Tartasz-e haragot? Gondoltál-e készakarva szemérmetlen dolgokra? Loptál-e? Megcsaltál-e mást? Kibeszélted-e más hibáját szükségtelenül? Hazudtál-e? Rágalmaztál-e? Megszegted a böjtöket? Lenéztél, vagy megvetettél másokat? Irigy vagy önző voltál? Adtál-e tanácsot másnak bűnre?
Egy másik 1928-as imakönyv a tízparancsolat szerint tematizálja a kérdéseket. Kérdezd magadtól: vétettem-e:
Isten 1. parancsolata ellen. Nem imádkoztam minden nap? Szent dolgokkal tréfát űztem?
Isten 2. parancsolata ellen. Káromkodtam? Hányszor? Szükségtelenül esküdöztem?
Isten 3. parancsolata ellen és az Anyaszentegyház első és második parancsolata ellen. Vasárnapokon és ünnepnap elmulasztottam a szentmisét? Hanyagságból a fölajánlás után jöttem vagy áldozás előtt mentem el?
Isten 4. parancsolata ellen. Nagyon megszomorítottam szüleimet? Nem engedelmeskedtem? Dacos voltam? Rosszat kívántam szüleimnek vagy tanítóimnak?
Isten 5. parancsolata ellen. Durván bántam másokkal? Bosszantottam másokat? Civakodtam? Verekedtem? Gyűlölködtem? Haragot tartottam? Irigykedtem vagy kárörvendő voltam? Életemet veszedelemnek tettem ki? Mást bűnre tanítottam vagy csábítottam?
Isten 6. és 9. parancsolata ellen. Bűnös akarattal gondolkodtam szemérmetlen dolgokról? Szemérmetlen dolgot cselekedtem magammal, másokkal? Szemérmetlen dolgokat olvasgattam?
Isten 7. és 10. parancsolata ellen. Szüleimnek vagy másoknak jószágát elvettem? Mit? Megcsaltam valakit? El akartam venni másnak jószágát? (tulajdonát)
Isten 8. parancsolata ellen. Hazudtam? Ok nélkül gyanúsítottam valakit? Másnak hibáit kibeszéltem? Megrágalmaztam valakit? Csúfoltam másokat?
Az Anyaszentegyház 3. parancsolata ellen. Böjti napokon mentség nélkül húst ettem? Hányszor?
A főbűnökkel vétkeztem: Kevély voltam? Torkos voltam? Rest voltam? Elhanyagoltam kötelességeimet?
A könyv hozzáteszi ezek után: (Ha még más bűnöd volna, akkor azt is jegyezd meg és gyónd meg.)
Szentgyónás utáni imádság: "Én Atyám, én Istenem! Mily nagy, mily kimondhatatlan a te jóságod. A lelkiatya - a te helytartód -, Jézus Krisztus érdemeiért föloldozott engem bűneimből. Ó milyen jól esik reménylenem, hogy ismét kedves gyermeked vagyok! Hála, dicséret és dicsőség Neked, ó irgalom Atyja, ezért a nagy kegyelmedért, amelyet soha meg nem érdemeltem! Fogadom, hogy erről soha el nem feledkezem és egész erőmből azon leszek, hogy előbbi bűneimbe vissza ne essem. Áldd meg ó mennyei Atyám ezt a jámbor föltételemet és adj erőt, hogy azt híven megtarthassam mind halálomig. Kérlek erre Jézus Krisztus szent véréért, amelyet érettem a kereszten kiontott és malaszttal teljes Anyjának és minden szentnek érdemeiért. Amen."
A két imakönyv: Ima- és énekeskönyv (harmadik kiadás), Páduai Szent Antal Egyházközség, Bp-Zugló, 1928.; Istenem, mindenem - ifjúsági imakönyv fővárosi elemi iskolák számára, Szent István Társulat, Bp. 1928.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...