A SZENT KERESZT OLTALMÁBA AJÁNLOTT BLOG. XVI. BENEDEK PÁPA ÉS ACKERMANN KÁLMÁN ATYA TISZTELETÉRE AJÁNLOTT BLOG.

2011. november 15., kedd

Az egyházi év vége

Vasárnap Krisztus Király ünnepével véget ér a 2010/2011-es egyházi év. A hitben való növekedés volt az elsődleges feladatunk, melynek talán eleget tettünk (ezt mindenki maga tudja). Ki így, ki úgy, de megpróbáltuk. Az apró lépések, melyek lelki életünket meghatározták, előrébb vittek minket Isten felé. Isten próbatételei sem lehetnek közömbösek, hiszen Ő megpróbálja azt, akit szeret. (vö. Zsid 12,6) 
Láthattuk azokat az óriási előrelépéseket, melyek a világegyház szintjén történtek. Hasonlóak elmondhatók a helyi egyházról is. Mégis, talán szorosabbra kellene fűzni Rómához (Péterhez) való hűségünket. 
A keresztény ember élete törekvések halmaza. Mindenki ismeri a bűnt, az újrakezdést, a szellemi sötétséget, vagy a nemtörődömséget. Ezekkel egyéni törekvéseinkkel lehetünk úrrrá. Saját példánk lehet az, ami előrébb visz. A hőbörgés, viszályok szítása, gyűlölködés nem visz előre. A krisztusi hitben való állhatatos kitartás lehet eszközünk, hogy környezetünkben az evangélium felragyoghasson. Aki megpróbál az apostolok és szentek alapján állni, a velük egységben lévő pápa szavára figyelni, és a vele egységben lévő püspökök és papok szavára figyelni, abban mindenféleképpen a fejlődés lesz megtapasztalható.
A liturgikus év végén három dologról elmélkedjünk: a hitről, a reményről és a szeretetről.
"Természetesen hiszünk" - mondjuk általában azokra a dolgokra, amiket az Egyház elénk ad tanításában. Valóban így állunk ezze a dologgal? Nincs bennünk kétely a dogmákkal szemben? Egy 2000-es franciaországi felmérés szerint aggasztó a helyzet. A katolikusok 52%-a hiszi, hogy Isten létezik. 10%-a hiszi a holtak feltámadását. 65%-a nem hisz az ördögben. A katolikusok 7%-a hiszi, hogy a katolicizmus az egyedüli igazi vallás. (Christophe Geffroy: XVI. Benedek és "a liturgikus béke", 82-82.)
Hogy ez a magyar helyzetre mennyire igaz, és mi hogyan állunk a hit dolgaival, talán nem a népszámlálás végeredményéből fog látszani. Novemberben, halottak napja után néhány héttel tegyük fel őszintén a kérdést magunknak: várom-e a holtak feltámadását? Hiszem-e Krisztus feltámadását?
Ebben az évben indult el A hit útján című blogunk, mely eddig két sorozatot közölt. Szentek írásaiból válogattunk, akik "előttünk jártak a hit útján", és talán utat mutatnak nekünk is. Egy kivétel volt a szentté avatottak sorában: Joseph Ratzinger, vagyis XVI. Benedek pápa.
Szent Bonaventura ezt írja: "Nyilvánvaló, hogy a teológia, jóllehet igen sok és sokféle témát tárgyal, mégis egyetlen tudomány, melynek tárgya Isten, mint akitől van minden, és Krisztus, mint aki által van minden. Tárgya azután a megváltás műve, mint amire irányul és ami körül forog minden. Tárgya a szeretet, mint az egyetlen kötelék, mely összeköti az égi és földi dolgokat. Tárgya a hit tárgyainak összessége mint ilyen: ezekről szól az egész összegezve a kánoni könyvekben; és tárgya a hit tárgyainak összessége mint megértés tárgya: erről a kommentátorok művei szólnak, ahogy Szent Ágoston mondja A hit hasznáról című könyvében: "amit hiszünk, azt az isteni tekintélynek köszönhetjük, amit pedig értünk, azt az észnek."
A következő gondolatunk a reményre irányuljon. Ez szorosan összefügg az előző témával, a hittel. XVI. Benedek pápa ezt írja Spe salvi enciklikájában: "A remény ugyanis a bibliai hit egyik központi szava; olyannyira, hogy a hit és a remény szavak különböző helyeken fölcserélhetőnek látszanak."
Néhány fejezettel később pedig így folytatja: "A remény első lényeges iskolája az imádság. Ha már senki nem hallgat rám, Isten még mindig meghallgat. Ha már senkihez nem tudok szólni, senkit nem tudok segítségül hívni - Istenhez mindig szólhatok. Ha többé senki nem segíthet rajtam - akár valami bajról, akár az emberi képességeket meghaladó várakozásról van szó -: Ő tud nekem segíteni. Ha a végső magányba jutottam: az imádkozó ember soha nincs egészen egyedül. ... Az imádkozás nem azt jelenti, hogy kilépünk a történelemből és visszahúzódunk saját boldogságunk magányos szögletébe. A jó imádság a belső tisztulás folyamata, mely Isten és az emberek befogadására tesz alkalmassá."
Enciklikájának végén Máriáról és Máriához szól a pápa. "Az Egyház több mint ezer éve a "tenger csillagának" szólítja az Úr anyját, Máriát: Ave maris stella. Az emberi élet útonlétet jelent. De milyen cél felé? Hogyan találjuk meg az élet útját? Az élet olyannak tűnik, mint egy utazás a történelem gyakran sötét és viharos tengerén, miközben a csillagokat fürkésszük, melyek utat mutatnak nekünk. Életünk igazi csillagai azok az emberek, akik helyesen tudtak élni. Ők a remény világító fényei. Kétségtelen, Jézus Krisztus maga a Világosság, a Nap, aki fölkelt a történelem minden sötétsége fölé. De hogy őt megtaláljuk, szükségünk van a közeli fényekre - olyan emberekre, akik az ő fényéből világítanak, és elirányítanak uatzásunk közben. És ki lehetne inkább a remény csillaga, mint Mária - ő, aki igenjével ajtót nyitott Isten számára a mi világunkba; ő, aki a szövetség élő szekrénye lett, akiben Isten testet öltött, egy lett közülünk, és közöttünk "sátorozott" (vö. Jn 1,14)"
A szeretetről elmélkedjünk végül. Itt is feltehető a kérdés: mennyire tudtam megvalósítani Jézus legfőbb parancsát saját életemben? Hogyan is állok a szeretet dolgában? Karácsony közeleg, tisztítsuk meg lelkünket a szentgyónásban, hogy Isten elé őszinte szeretettel léphessünk.
"A szeretet (caritas) az a rendkívüli erő, amely arra ösztönzi az embereket, hogy bátran és nagylelkűen elkötelezzék magukat az igazságosság és a béke iránt. Olyan erő ez, amely Istentől, az örök Szeretettől és abszolút Igazságtól ered." - fogalmaz XVI. Benedek pápa a Caritas in veritate kezdetű enciklikájában.
Szent Josemaría Escrivá így beszél a szeretetről: "A keresztény szeretet követelményei nem könnyen teljesíthetők; naivság volna másként gondolni. Az embertársainkkal való napi érintkezés ezt mutatja, és sajnos az Egyházon belül is így van. A szeretet arra késztet, hogy hallgassunk, különben mi mindent tudna meg mindenki elmondani szakadásokról, agresszivitásról, jogtalanságról, rágalmazásról, intrikákról. Ezt csak le akarjuk szögezni, hogy azután alkalmazzuk a megfelelő ellenszert, ami mindenekelőtt a mi személyes törekvésünk lesz arra, hogy senkit se bántsunk meg, senkivel se bánjunk rosszul, és úgy mondjunk el egy-egy rendreutasítást, hogy sohase hasson fölényesen. ...
Tévedés volna azt hinni, hogy először a humanitás és a szociális segítség műveiben kell gyakorolni magunkat, és az istenszeretetet kikapcsolni. 'Ne hanyagoljuk el Krisztust a beteg felebaráttal való törődés miatt, mert Krisztus kedvéért kell a beteget szeretnünk.' (Augustinus, De diveris quaestionibus) ... A szeretet keresi az egyesülést, az eggyé válást a szeretett személlyel; ha egyesülünk Krisztussal, egészen eltölt bennünket a törekvés, hogy életét, az odaadást, a mérhetetlen szeretetet és a halált is vállaló áldozatot utánozzuk. Krisztus alapvető döntést kíván tőlünk: vagy önzésben és magunkra maradva sorvasztjuk el életünket, vagy egész szívvel elkötelezzük magunkat a szolgáló életre.
A szeretet az, amelyről a Szentírás lángoló szavakkal mondja: 'Tengernyi víz sem tudja eloltani a szerelmet, folyamok sem tudják elsodorni' (Én 8,7) a szeretetet, amely az Istenanya szívét eltöltötte, és olyan gazdaggá tette, hogy minden ember Anyjává tudott lenni. Benne egybeolvad az Isten iránti szeretet a minden gyermekével való törődéssel. Milyen nagy lehetett a fájdalma mérhetetlenül szelíd szívének, amely a legkisebb dologra is figyelt - nincs boruk (Jn 11,3) -, mikor Jézus szenvedése alatt és halálakor ott kellet, hogy legyen a kollektív őrjöngés kitörésénél. De Mária nem beszél. Szeret, hallgat, és megbocsát, mint Fia. Ez a szeretetből fakadó erő."
Akad tehát bőségesen gondolat a lelkiismeret-vizsgálathoz valamint a következő egyházi évre tervezett teendőinkhez, elhatározásainkhoz. Az új egyházi évet bűnbánati idővel kezdjük, az adventtel. Elmélkedjünk addig is hitünkről, reményünkről és szeretetünkről.
Deo gratias!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...