A kereszt és az oltár - Krisztus áldozatának jelenléte az Eucharisztiában
Prof. Dr. Helmut Hoping
A cikk a Dominus vobiscum időszaki folyóirat
korábbi számában jelent meg.
Az oltár és az imádság
Az Úrhoz
való fordulás
A keresztény oltár az a hely, amelyen az Eucharisztia
felajánlása megtörténik. Az oltár nem csak Krisztus szimbóluma, hanem áldozati
kő is. Ezt abból láthatjuk, hogy a kenyér és a bor, de maga az oltár is
incenzálva van (a mise modern formájában csak ad libitum), és ezzel a mise
rítusa átvesz valamit az égő áldozat kultuszból. Az Egyház felajánlása és imája
úgy kell, hogy felszálljon Isten elé, mint az áldozati füst (v.ö. Zsolt 140
(141) 2). Az oltár megnevezése, mint a „a lakoma asztala” magyarázatot kíván. Tudniillik
az utolsó vacsora nem az első Eucharisztia, bár Jézus halálának és
feltámadásának emlékét egy zsidó étkezés keretében alapította meg. Azonban nem
tette ezt az étkezést ismétlődőnek, hanem a kenyér és bor feletti köszönő
imában megnyilvánuló dicsérő díjnak tekintette, amelyben Krisztus Testét és
Vérét adta nekünk. Az Eucharisztia nem jóllakató étkezés, még akkor sem, ha
kezdetben néhol ezzel kötötték össze. A szentmise ünneplésében nem az utolsó
vacsora megjelenítéséről van szó. Ezért tehát az oltár nem egy közös étkezés
helye. Az oltár csak a pap számára az a hely, ahol Krisztus Testét és Vérét
magához veszi. A hívők nem az oltárnál áldoznak, hanem –amint ez a Supplices,
te rogamus-ban elhangzik, - ex hac altaris participatione - az
oltáron való részvétellel is. Ez nem csak a római miserend szokása szerint van
így, hanem modern formájában is, - legalábbis amikor tartják magukat az Egyház
liturgikus rendjéhez. A helyes megértés azt jelenti, hogy nekünk is „a lakoma
asztala”-ról, arról az oltárról adja az áldoztatást, amelyen a pap az
Eucharisztia áldozatát Krisztus személyében bemutatja.
Az oltár elsősorban az Eucharisztia áldozatának
bemutatásának helye. Az Eucharisztia bemutatásában a Magasságos Úr jelenik meg,
aki egyidejűleg pap és áldozati adomány is. Az Eucharisztia bemutatása és
felajánlása Krisztus által történik, aki a „legfelsőbb pap”, mint principalis
agens által. Az oratioban és az oblatioban az imádsághoz és a
bemutatáshoz az emberi pap kölcsönzi kezét és száját Krisztusnak. Mivel az Eucharisztia
„egy halálba került”, Joseph Ratzinger szerint az Eucharisztiában el kell, hogy
töltsön minket az ez előtt a titok előtti tisztelet, a halál misztériuma előtti
szent félelem, aminek köztünk meg kell jelennie. Az Eucharisztia ünneplése
azzal fenyeget, hogy felületessé válunk akkor, ha nem mélyedünk el e halál
mélységeiben. Ezért az oltárt hagyományosan nem csak az Istengyermek emberré
válásának helyével azonosítjuk, hanem Krisztus sírjával is. A magasított oltár
a hátrafelé nyitott oltártérrel egyidejűleg szimbolizálja a nyílást az égi
liturgia felé, amelynek a látható liturgia is része. Az oltár tehát átlépi az
Eucharisztia ünneplésére összegyűlt hívek körét. A közösség középpontja nem
egyszerűen a látható oltár. A közösség központja inkább excentrikus. Végülis
pozíció-mentes, ami nem leképezhető egyszerűen a papon keresztül és a papban:
„The true sacred centre is unplacable and lies beyond place itself, in God.”
(Az igazi szent hely nem elhelyezhető, a helyen kívül esik, maga az Isten).
A római miserend klasszikus formájában a papi elnöki
(?) imát a pap az oltárnál mondja. Kevés kivétellel ezt az imát a római
liturgiában az Atyaistenhez mondják. Ugyanez érvényes az eucharisztikus
főimádságra is. Ebben az Egyház imáinak a háromszemélyes alapszerkezete
tükröződik: ad Patrem per Iesum Christum in Spiritu Sancto. Ezt
az alapszerkezetet tartja szem előtt a Hippo Regius-i, 393-as zsinat 21
kánonja, amikor azt kívánja: „Et cum altari assistitur, semper ad Patrem
dirigatur oratio.” Amikor a szolgálat az oltárnál történik, mindig az
Atyához kell imádkozni. Szent Ágoston, aki ezt az elvet megvalósításhoz
segítette, észak-afrikai presbiterként vett részt ezen a zsinaton. Az Egyház
liturgiáját azonban mindig Krisztus jelenlétének tudatában és Parusie-jének várásában
ünnepelték. Így a templom apszisában mindig vagy egy feszület, vagy a
Győzedelmes Krisztusnak a képe van felfestve, és a pap és hívek tekintete erre
irányul. Az Egyház versus orientem ill. versus Dominum (kelet
vagy az Úr felé) imádkozik, ami topográfiai okokból természetesen nem mindig
esik egybe.
A versus orientem ill. a versus Dominum imádság
a szent irány keresztény változata, a szent imádság iránya, amint ez az ortodox
zsidóságnál és az iszlámban is megvan, ahol az imákat Jeruzsálem, ill. Mekka
felé fordulva kell mondani. Az az állítás, hogy a püspök illetve pap a nép felé
fordulva celebrálja a misét, az egy Otto Nussbaum által terjesztett legenda,
amin ugyan hamar átláttak, de még máig is újra és újra mondják. Az, hogy az
Eucharisztia ünnepét a nép felé fordulva celebrálják, az az ősegyházban, és még
utána is ismeretlen volt. Függetlenül a templom építésétől és berendezésétől,
az volt a döntő, hogy az összegyűlt közösség a celebrálóval együtt Isten felé
fordulva imádkozzék, Krisztus újra megjelenésére várva. Az imádság hagyományos
szent iránya rányitja az összegyűlt közösséget isteni eredetére, és ráirányítja
eszkatológikus céljára. A celebratio versus populorum állandó
szemtől-szemben létével gyakran ezzel szemben azt a benyomást kelti, hogy ez egy
zárt kör. Így a II. Vatikáni Zsinat által képviselt Eucharisztia-modell, amit a
templomépítésben is bevezettek, a „lakoma asztala” körül összegyűlt közösséggé
vált.
Mivel máról holnapra nem lehet a közös imádság-irányt
újra bevezetni, Ratzinger „Der Geist der Liturgie” c. könyvében azt a tanácsot
adja, hogy állítsunk az oltárra egy mindenhonnan jól látható feszületet, hogy
ezzel világossá tegyük, hogy a pap és a hívők az eucharisztikus liturgiában
közösen a megfeszített és felemelt Úrra tekintenek. Ebben az esetben a
klasszikus római liturgia patrocentrizmusa sértetlen marad, és egyidejűleg a
jelenlévő Úrra vonatkoztatja, aki minket Színe előtt összegyűjtött, és akit
Parusie-jében várunk. Az oltárra helyezett feszület, mindkét oldalán 3-3
gyertyával a XVI. Benedek által követett „reform reformja”. Az oltáron központi
helyen elhelyezett feszület a pápai liturgiában fontos adalék a római miserend
klasszikus és modern formáinak egységéhez, amit azonban eddig csak szórványosan
alkalmaztak.
A szent irány elvesztése az Eucharisztia bemutatásánál
oda vezetett, hogy egyre kevésbé tudatosul latreutikus (lateráni?)jellege, és
így a feszületet az oltáron a pap és a hívők közötti kommunikáció akadályának
tekintik. A pap helyzetének változtatása eltünteti azt a tudatot, hogy az
Eucharisztiát Isten jelenlétében ünnepeljük, aki nekünk magát Megfeszített és
Feltámadt Urunkban nyilvánítja ki. A pap helyzetváltoztatása az
Eucharisztiának, mint látható, az oltáron általa a hívőkkel együtt bemutatott
áldozatának felfogását is befolyásolja. Ezért látom én a közös imádság-irány
elvesztésében az eucharisztikus liturgia fő problémáját, a zsinat utáni
liturgiában. Sok minden abból, amit manapság az oltár körül meg kell élnünk, és
ami ellentmond annak a szentségi alkalomnak, ami rajta végbemegy,
kiküszöbölhető lenne, ha az Offertoriumtól kezdve megtartanánk a közös
imádság-irányt.
Végül itt szeretnék arra újra emlékeztetni, a celebratio versus
populorum-ot nem teológiai okból engedélyezték, mintegy eltérésként
az eucharisztiai áldozat katolikus felfogásától, hanem erre nézve
pasztorizációs megfontolások volta a döntőek. A megváltozott imádság-irány máig
nincs előírva. Még a II. Vatikáni Zsinat alatt kimondta az Istentiszteleti Kongregáció,
hogy a közös imádság-irányban celebrált eucharisztikus liturgia teljesen
megfelel a megújított liturgia szellemének. Participatio actuosa és a
szent irány egyáltalán nem zárják ki egymást, legalábbis a zsinati atyák és a
római Egyház nem lát ebben semmi ellentétet. Aki ma azonban visszatérést
javasol a hagyományos ima-irányhoz az Eucharisztia bemutatása során, az
templomaink többségében a II. Vatikáni Zsinat ellenségének számít. Majd 50
évvel a „Sacrosanctum Concilium” elfogadása (1963) után, a vita a zsinat
utáni liturgiai reform gyümölcseiről még mindig elaknásított területnek számít.
fordította: Cz. E.