Milyen csodálatos az egyházi év! Adventben 1969 előtt volt hajnali mise, az ún. rorate-mise. Ez az introitusról kapta nevét, amely minden nap ez volt: "Rorate caeli de super, et nubes pluant iustum..." Ezek a misék Mária-misék voltak, a pap fehér miseruhát öltött ekkor. És ebben az időben egy napon, december nyolcadikán még erősebben Máriára irányul figyelmünk: "Én vagyok a Szeplőtelen Fogantatás". Micsoda mélység! És mindezt egy parasztlány, aki írni sem tud, adja át az Egyháznak, mely Anyánk. Ez Isten csodálatos tette! Hiszen Gábriel angyal is megmondta, hogy "Istennél semmi sem lehetetlen" (Lk 1,37).
A II. Vatikáni zsinat Lumen gentium dokumentuma így fogalmaz:
Az irgalmasság Atyja pedig úgy akarta, hogy a megtestesülést előzze meg az eleve elrendelt anya beleegyező igenje; hogy asszony volt részes a halál előidézésében, asszonynak legyen része az élet visszaszerzésében is. Ez fölülmúlhatatlanul érvényes Jézus anyjára, aki világra hozta magát a mindent megújító Életet, Isten pedig megajándékozta őt nagy méltóságához illő adományokkal. Következésképpen érthető, hogy az egyházatyák egyre gyakrabban hirdették, hogy egészen szent, a bűn minden szennyétől mentes az Istenszülő, akit a Szentlélek alkotott és formált új teremtménnyé. A Názáreti Szűz fogantatásának első pillanatától kezdve a teljesen egyedülálló szentség ajándékával tündökölt, ezért köszönti a hírhozó angyal Isten parancsára "kegyelemmel teljesnek" (vö. Lk 1,28); ő pedig azt válaszolja a mennyei hírnöknek: "Íme, az Úr szolgáló leánya, legyen nekem a te igéd szerint" (Lk 1,38). Így Mária, Ádám leánya elfogadván az isteni igét, Jézus anyja lett; Isten üdvözítő akaratát bűntől nem késleltetett, teljes szívvel átölelve az Úr szolgáló leányaként teljesen átadta magát Fia személyének és művének; s neki alárendelve vele együtt szolgálta a mindenható Isten kegyelméből a megváltás misztériumát. Joggal gondolják tehát a szentatyák, hogy Mária nem csupán passzív eszköze volt Istennek, hiszen szabad hittel és engedelmességgel működött közre az emberiség üdvözítésében. Ő ugyanis, miként Szent Iréneusz mondja, "engedelmességével mind önmaga, mind az egész emberiség üdvösségének oka lett", ezért sok korai egyházatya szívesen hirdeti vele együtt szentbeszédeiben: "Éva engedetlenségének csomóját kibontotta Mária engedelmessége; s amit a szűz Éva megkötözött hitetlenségével, azt Szűz Mária föloldotta a hitével"; Évával összehasonlítva "az élők Anyjának" mondják Máriát és gyakran kijelentik: "Éva által jött a halál, Mária által az élet".
A Szeplőtelen Fogantatás dogmáját IX. Piusz pápa hirdette ki 1854-ben.
"A Boldogságos Szűz Mária fogantatásának első pillanatában, a mindenható Isten egyedülálló kegyelméből és különleges kegyéből, az emberi nem Üdvözítőjének, Jézus Krisztusnak érdemeire való tekintettel, az áteredő bűnnek minden szennyétől eleve megőrizve mentes volt." - részlet az Ineffabilis Deus bullából.
Itt olvashat bővebben erről a témáról.
"A Boldogságos Szűz Mária fogantatásának első pillanatában, a mindenható Isten egyedülálló kegyelméből és különleges kegyéből, az emberi nem Üdvözítőjének, Jézus Krisztusnak érdemeire való tekintettel, az áteredő bűnnek minden szennyétől eleve megőrizve mentes volt." - részlet az Ineffabilis Deus bullából.
Itt olvashat bővebben erről a témáról.