A SZENT KERESZT OLTALMÁBA AJÁNLOTT BLOG. XVI. BENEDEK PÁPA ÉS ACKERMANN KÁLMÁN ATYA TISZTELETÉRE AJÁNLOTT BLOG.

2011. december 19., hétfő

Az "új evangelizáció" - IV. rész

Amint az előző részben ígértük, most felidézzük nagy "reformer" szentjeink példáját. Mivel januárban egy hétig Assisi Szent Ferencről lesz szó, ezért vele rövidebben foglalkozunk. 
XVI. Benedek pápa gondolata az, hogy a reformra minden nap szükség van. Elsősorban az embernek, aki minden nap megújulásra szorul, mert a bűn megsebezte életünket. A szentek olyan emberek voltak, akik a reformot és a megújulást (az új evangelizációt) magukon kezdték. Szent Ferenc megtérése ismert esemény számunkra. Ifjúkori élete bűnös volt: "Mikor ugyanis még bűnben éltem, a társadalom kivetettjei keserű látványt jelentettek számomra. Az Úr maga vezérelt el közéjük, hogy könyörületet gyakoroljak rajtuk." - vallja Ferenc. Ezzel "ítéletet mond saját ifjúságáról. Egyetlen szó sem hagyja el ajkát a hírnév és dicsőség utáni kalandozásról, egyetlen szótag sem esik a nemes lovagságról, aminek ifjú korában hódolt volna." (Walter Nigg: Assisi Szent Ferenc)
"Isten akkora bizalmat adott nekem az Egyház iránt, hogy egyszerűen imádkozni kezdtem, mondván: Imádunk Téged, Úr Jézus Krisztus, ebben a templomban és a világ összes templomában, és áldunk Téged, mert Te szent kereszted által megváltottad a világot." - írja Szent Ferenc Jézus szavai pedig: "Ferenc, menj és építsd fel házamat, mert, mint látod, teljesen romokban hever", összefüggésben állhat a pápa legendás álmával, miszerint Ferenc tartja az "Egyházat". Nigg így fogalmaz könyvében: "Ferenc nem érthető Jézus alakja nélkül, élete Jézus valóságába változott át. Ő volt a legerősebben jézusközpontú ember, aki valaha is fellépett a történelemben." 
Assisi Szent Ferenc élete a megújulás példaképe: csak radikális megtéréssel lehet elérni bármiféle megújulást és új evangelizációt. Kemény szavak ezek, bizony. De Istentől való eltávolodásunk csak a "visszafordulással" hozható helyre. Nem a csatákból vagy kirándulásokból ismert "hátraarc" segíthet utunk során, hanem az a "visszafordulás", mely Jézushoz fordul, aki a történelemben megjelent. Ennek a liturgiában is meg kell valósulnia, amennyiben az "csúcs és forrás". (megj. Az új evangelizáció része a liturgia megújítása is, hiszen életünk legfőbb eseménye a liturgia.)
Menjünk vissza időben a katolikus reform idejére, mely alatt a Tridenti Zsinat idejét és az utána következő időszakot értjük. Franciaországban a VII. század kezdetétől elterjedve az "Oratórium" a katolikus reform fontos eleme. A XVI. század a "sarutlan" rendek százada is volt, vagyis a régi rendekben a szigorú reformot követőké, ellentétben a "sarusokkal", vagyis a könnyített életmódot folytatókkal. A kármelita rendet is elérte a hanyatlás, és Avilai Teréz kivételes hivatástól indíttatva cselekvésre határozta el magát. Avilában 1562-ben alapította meg a sarutlan kármeliták rendjét. Húsz év alatt 17 rendházuk lett Spanyolországban. Keresztes Szent János misztikus szent alakjával a férfi rendekben is reform kezdődött. 
A ferenceseknél két megújulási hullám létezett: egyik a minoritáké, akik a spanyol Alkantarai Péter (+1562) taítványai voltak. A másik a kapucínusok rendje, mely az egyszerűség, szeretet, szegényekkel való törődés miatt a legnépszerűbb rend lett. 
Látjuk tehát, hogy az új evangelizáció mindig jelen volt az Egyház életében. A barokk kor misztikus lelkületű megújulása a romlás, a protestáns reform, az elvilágiasodás hatására következett be. A mai kor és az említett XVI-XVII. század között bizony sok a hasonlóság.
A XX. nagy szentjei: Szent X. Piusz pápa, Boldog Batthyány Strattmann László, Maximilian Kolbe, Boldog Apor Vilmos, Boldog XXIII. János, Boldog II. János Pál, Boldog Kalkuttai Teréz Anya, Pio atya, ... 
Mindannyian egyre irányítják a figyelmet: Jézus Krisztusra, aki megtestesült, gyógyított, tanított, aki az Igazság, aki meghalt értünk, feltámadt, felment a mennybe, elküldte a Szentlelket, és velünk van az Eucharisztiában. Ők felismerték a liturgia fontosságát: a szentmise végtelen jelentőségét, a Szentségimádás fontosságát, a zsolozsma lényegét, a szentségek szükségességét, a Szentírás olvasását. Nem szakadtak el az Egyház tanításától, és hűek voltak Péterhez. 
Kövessük a szentek életét, amely példa számunkra a megújulásban, az új evangelizációban.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...