Az ún. évközi időben is megemlékezik az Egyház a szentekről. Az utóbbi napokban is volt lehetőség bőven a megemlékező misék mondására, vagy pedig a kötelező emléknapok megtartására. A szentek ünnepeinek értelme elsősorban a vértanúságban keresendő. Húsvét, Jézus Krisztus feltámadása a középpont. Szent Ambrus ezt írja: "compatitur Christo et transitum eius in se suscipiat" - vagyis: együttszenved Krisztussal és az ő átmenetét magába fogadja. Jézust kell saját életünkkel reprodukálni. Egészen hasonlóvá kell válni hozzá, akár a vértanúság vállalásával is.
Szent Ciprián azt állítja, hogy a vértanúkat tisztelni annyi, mint magát Krisztust tisztelni.
Az apostolokat is először mint vértanúkat ünnepelték. A vértanúk ünnepe kezdetben a helyi egyház ünnepe volt. Vagyis csak ott ünnepelték, ahová kötődése van a szentnek. Az elterjedések oka általában az ereklyék átvitele volt.
A II. Vatikáni zsinat után csökkentették a szentek ünnepeinek számát. Részben azzal indokolták, hogy a szentekre való emlékezés elfedi a Krisztus-misztérium megünneplését. A zsinati dokumentum így fogalmaz: "A hagyománynak megfelelően tiszteljük az Egyházban a szenteket,
tiszteletben tartjuk hiteles ereklyéiket és képeiket is. A szentek
ünnepei ugyanis Krisztusnak szolgáiban véghezvitt csodatetteit hirdetik,
a hívőknek pedig követésre és utánzásra alkalmas példát adnak.
A szentek ünnepei ne kerüljenek túlsúlyba az üdvösséget szerző
misztériumok ünnepeivel szemben, megtartásuk többnyire egy--egy
részegyház, nemzet vagy szerzetescsalád körére korlátozódjék. Az egész
Egyházra csak azoknak a szenteknek a tiszteletét kell kiterjeszteni,
akiknek jelentősége valóban egyetemes." (SC 111)
Az ünnepeknek van rangsora is. Ez korábban így oszlott meg: Duplex I. classis, Duplex II. classis, Duplex majus, Duplex, Semiduplex, Simplex. És így egyszerűsödött a zsinat utáni reform során: Solemnitas (főünnep), Festum (ünnep), Memoria obligatoria (kötelező emléknap), Memoria ad libitum (nem kötelező emléknap).
A szentek ünnepeire igen gazdag énekrepertoár alakult ki, bár nincs mindegyik szent ünnepének saját énekrendje.