Ámbár a címben szereplő harmadik szó nem létezik, mégis
használjuk csak nyugodtan… Ugyanis a most következő sorok megkívánják ennek a
szónak a létezését, létbe hívását.
Gyakori panasz papok és hívek ajkáról egyaránt, hogy egyre
kevesebben vannak a misén, kevés a ministráns, nincs énekkar, nem válaszolnak a
hívek… Arról viszont nincs szó, hogy nem imádkoznak a hívek. Nem jönnek össze
zsoltárokat, litániát énekelni a templomba, vagy nem imádkozzák közösen a
rózsafüzért. Ebben a témában nem aggályosak a papok. Viszont egy zarándoklat
(inkább nevezzük buszos kirándulásnak) alkalmával örökké misézni kell. Mise a
buszon, mise ebben a kápolnában, mise abban a kápolnában, egyszóval: mise,
mise, miskete… Fiatalok kirándulásán mise a sziklán, mise a pataknál, és
naplementekor is mise a szirten, mert az olyan hangulatos!
Aztán ott vannak templomaink. Mise az állami ünnepek
alkalmával, mise falunapkor, mise a borlovagoknak, mise az ovisoknak, mise a
bábosoknak, gitárosoknak, mise idősek napján, mise kedden, mise három temetési
mise után is (mert hát hirdettük)… Mintha a mise egy kellék lenne, egy szokásos
díszlet, program.
Szóval a szentséget mintha lehúznánk, és a hirdetést
magasabb szintre emelnénk a misénél. Nem félünk attól, hogy gyülekezeti
alkalommá vált a mise? Mikor jövünk össze imádkozni? Mikor imádkozza közösen a
helyi egyház a szent zsolozsmát? Mikor térdelünk le együtt fohászkodni Mária
oltára előtt?
Félő, hogy a szentmise lényege, misztériuma csökkent,
olyannyira, hogy meg sem értjük, mi történik ott valójában. Ez a Szent
lerántása a mi szintünkre, amiről Joseph Ratzinger bíboros oly sokat beszélt
már. (De ki hallja ezt meg itt, kicsiny hazánkban?)
A zsinat utáni egyházkép kissé átalakult, bár nem
feltétlenül a zsinati atyák szándéka szerint. Ugyanis sok egyházközségben inkább
a hívek (akik sokszor tájékozatlanok és kevéssé jártasak a szent tudományban)
mondják meg, hogy mikor mi legyen. Itt elsősorban a miserendre gondolok. Miért
nem fogadják el a hívek, hogy a pap három mise után nem fog „nekik misézni”,
csak azért, mert a hirdetésbe be van írva? És egyébként is, mi az, hogy „atya,
misézzen nekünk”?
A misét nem lehet kiüresedett gyülekezeti alkalommá tenni.