VIII. ISTEN
KINYILATKOZTATJA "JÓSÁGOS TERVÉT"
XVI. Benedek pápa katekézise Magyarországon először itt, nálunk! Magyar nyelven először itt!
Kedves Testvéreim!
98. Szent Pál az efezusi
keresztényeknek írt levelének elején (vö. 1,3-14) olyan áldó imádsággal fordul Istenhez, a mi Urunk Jézus
Krisztus Atyjához, amellyel megmutatja, hogyan éljük meg az Ádventet most, a
Hit Évében. E dicsérõ himnusz témája Istennek az emberre vonatkozó terve
(projektje!), melyet örömmel, csodálattal és hálaadással teli szavakkal úgy
határoz meg, mint irgalmas, szeretõ, „jóságos tervet" (Ef 1,9).
A teremtés és
Isten terve
99.
Miért áldja az Apostol szíve mélyéből Istent? Azért, mert látja tevékenységét az üdvtörténetben, melynek csúcspontja
Jézus megtestesülése, halála és feltámadása, és szemléli, hogy a Mennyei Atya
hogyan választott ki minket már a világ teremtése elõtt, hogy fogadott
gyermekei legyünk az õ Egyszülött Fiában, Jézus Krisztusban (vö. Róm 8,14sk.; Gal 4,4sk.) Öröktől fogva létezünk Isten
értelmében, abban a nagy tervben, amelyet Isten
önmagában őrzött, s elhatározta, hogy „az idők teljességében" (vö. Ef 1,10) megvalósítja és
kinyilatkoztatja. Szent Pál tehát azt érteti meg velünk,
hogy az egész teremtés, s különösen a férfi és a nõ, nem a véletlen terméke,
hanem Isten örök értelme jóakaratú tervének felelnek meg, aki Igéjének teremtõ
és megváltó hatalmával hívta létre a világot.
Isten jóságos
terve mindent megelőz
100.
Ez az első állítás arra emlékeztet, hogy hivatásunk nem merül ki abban, hogy
létezzünk a világban, legyünk része a történelemnek, még csak abban sem, hogy
csupán teremtményei legyünk Istennek; valami többről van szó: Isten kiválasztott minket már a világ teretmése
előtt a Fiában, Jézus Krisztusban. Tehát mondhatjuk, hogy Őbenne öröktől fogva
létezünk. Isten Krisztusban
fogadott fiainak tekint minket. Isten „jóságos
tervét", amelyet az Apostol „szerető tervnek" is
nevez (Ef 1,5), az isteni akarat
„misztériumaként" határozza meg (1,9),
amely el volt rejtve és most Krisztus személyében és művében
kinyilvánult. Az isteni kezdeményezés megelőz minden emberi választ: szeretetének ingyenes ajándéka, amely magához ölel és átformál bennünket.
Isten tervének
célja a helyreállítás
101.
De mi a célja ennek a titokzatos tervnek? Mire irányul igazában Isten akarata?
Arra – mondja Szent Pál – hogy „mindent
visszavezessen Krisztushoz, az egyetlen Főhöz"
(1,10). Ez a kifejezés az Újszövetség alapvető tételeinek egyike, amelyekből megérthetjük
Isten tervét, az egész emberiségre vonatkozó
szerető tervét; olyan megfogalmazás, amely a második században Lyoni Szent
Ireneusz krisztológiájának a magva lett: „összefoglalni az egész valóságot Krisztusban". Vannak talán köztetek, akik emlékeznek
Szent X. Piusz pápa megfogalmazására, amellyel az egész világot Jézus
Szentséges Szívének szentelte: „Megújítani mindeneket Krisztusban";
ez a mottó Szent Pál szavaira emlékeztet, és a
szent Pápa jelmondata is volt.
Az isteni terv
és a kinyilatkoztatás
102.
Az Apostol azonban pontosabban az univerzum Krisztusban történő újra egyesítéséről beszél, és ez azt
jelenti, hogy a teremtés és a történelem nagy tervében Krisztus
az egész világfolyamat középpontja, mindennek a tengelye, aki magához vonzza az
egész valóságot, hogy legyőzze a szétszóródást és a határokat, és mindent
elvezessen az Isten akarta teljességre (vö.
Ef 1,23). Ez a „jóságos terv" nem maradt meg Isten
csendjében, az ő mennyei magasságában, hanem kapcsolatba lépve vele
megismertette az emberrel, akinek nem csupán valamit nyilatkoztatott ki, hanem Önmagát.
A kinyilatkoztatás Isten önközlése
103.
Nem igazságok halmazát közölte, hanem önmagát adta nekünk egész odáig, hogy egy
lett közülünk, a megtestesülésig. A II. Vatikáni Zsinat Dei Verbum dogmatikus konstitúciója mondja:
„Istennek a
maga jóságában és bölcsességében úgy tetszett, hogy kinyilatkoztatja önmagát
(nem csak egyet s mást önmagáról, hanem önmagát!), és tudtunkra adja akaratának
misztériumát, mely szerint az embereknek Jézus Krisztus, a megtestesült Ige
által a Szentlélekben útjuk nyílik az Atyához, és az isteni természet részesei
lesznek." (2. p.) Isten nem csak valamit
mond, hanem önmagát közli, bevon bennünket az isteni természetbe, úgy, hogy
elmerülünk benne, istenivé válunk. Isten úgy nyilatkoztatja ki a szeretet nagy tervét, hogy kapcsolatba lép az
emberrel, közeledik hozzá annyira, hogy Õ maga emberré lesz. A Zsinat így
folytatja: „a
láthatatlan Isten szeretetének bôségébôl mint barátaihoz szól az emberekhez
(vö. Kiv 33,11; Jn 15,14–15),
közöttük él (vö. Bár 3,38), hogy
meghívja ôket és befogadja a saját közösségébe" (Uott). Csupán saját
értelmével és képességeivel az ember rá nem jött volna Isten
szeretetének e ragyogó kinyilatkoztatására; Isten az, aki megnyitotta a maga
egét, és leszállott, hogy az embert bevezesse szeretetének
mélységeibe.
A kinyilatkoztatás teljessége Krisztus
104. Szent Pál ezt is írja a korintusi keresztényeknek: „Szem nem látta, fül nem hallotta,
emberi szívbe föl nem hatolt, amit Isten
azoknak készített, akik szeretik őt. Isten
azonban a Lélek által kinyilatkoztotta nekünk; a Lélek ugyanis jól
ismer mindent, még Isten mélységeit is" (2,9–10).
Aranyszájú
Szent János pedig az Efezusi levélhez írt kommentárjának egyik híres részében a
következő szavakkal bíztat, hogy ízleljük meg Isten Krisztusban
kinyilatkoztatott „jóságos tervének"
szépségét: „Mi hiányzik neked? Halhatatlan lettél, szabad lettél, fiú lettél,
igazzá lettél, testvér lettél, társörökös lettél, Krisztussal
uralkodol, Krisztussal megdicsőültél. Mindezt
ajándékba kaptuk és – amint írva van – »hogyan ne ajándékozna nekünk vele
együtt mindent?« (Róm 8,32).
Zsengeáldozatodat (vö. 1Kor 15,20.23)
imádják az angyalok (...) mi hiányzik neked?" (PG 62,11)
A kinyilatkoztatás beteljesíti vágyainkat
105.
Ez a Szentlélek tevékenysége által Krisztusban létrehozott
közösség, amelyet Isten a kinyilatkoztatás fényével minden embernek felkínál, nem valami felesleges
adalék emberségünkhöz, hanem a legmélyebb vágyak – a végtelenre és teljességre
irányuló vágyak – beteljesedése, amelyek ott élnek minden ember szive mélyén,
és kitárja nem pillanatnyi és véges, hanem az örök boldogság felé.
Szent
Bonaventura tanúsága
106.
Bagnoregioi Szent Bonventura így beszél Istenről,
aki kinyilatkoztatja önmagát és szól hozzánk a
Szentírás által, hogy elvezessen minket Önmagához: „A Szentírás (...) az a
könyv, amelyben az örök élet igéi vannak megírva, mert nem csupán hisszük,
hanem birtokoljuk is az örök életet, amelyet látni és szeretni fogunk, és
összes vágyunk be fog teljesedni." (Breviloquium,
Prol.; Opera Omnia V, 201sk.).
Boldog II. János Pál
pápa tanúsága
107.
Végül Boldog II. János Pál pápa arra emlékeztetett, hogy „a
kinyilatkoztatás olyan vonatkoztatási pontot hoz be a történelembe, amelytől az
ember nem tud eltekinteni, ha el akar jutni a saját élete misztériumának
megértéséhez; másrészt viszont ez az ismeret folyamatosan visszautal Isten
misztériumára, amelyet az értelem nem képes teljességében kimeríteni, hanem
csak megragadni és a hitben elfogadni tudja." (Fides
et ratio enciklika 14).
A hit aktusa
válasz a kinyilatkoztatásra
108.
Ilyen távlatokban nézve mit tehát a hit aktusa? – Az ember válasza Isten kinyilatkoztatására, aki megismerteti
önmagát, feltárja jóságos tervét; s hogy Szent Ágoston kifejezésével éljünk:
hagyjuk, hogy megbilincseljen az az Igazság, aki Isten, egy olyan Igazság, aki a Szeretet.
A hit aktusa engedelmes hódolat
109. Ezért hangsúlyozza Szent Pál,
hogy Istennek, aki kinyilatkoztatta a maga
misztériumát, „a hit engedelmességével" tartozunk (Róm 16,26; vö. 1,5; 2Kor 10, 5–6), azzal a magatartással, amellyel „az ember
szabadon Istenre bízza egész önmagát, »értelmével és akaratával teljesen
meghódol a kinyilatkoztató Isten elôtt« és önként elfogadja a kapott
kinyilatkoztatást (Dei Verbum 5).
A hit aktusa
megtérés
110.
Mindez alapvető változást hoz létre egész valósággal való kapcsolatunkban,
minden új megvilágításba kerül; tehát igazi megtérésről van szó. A hit „a
mentalitás megváltozása", mert Isten, aki Krisztusban kinyilatkoztatta önmagát és megismertette velünk szeretõ tervét,
lebilincsel, magához vonz, életünk értelme lesz, a szikla, amelyen életünk
szilárd alapot talál.
A hit a
megértés és megmaradás feltétele
111.
Az Ószövetségben találunk egy nagyon tömör kifejezést a hitről,
amelyet Isten Izaiás prófétára bízott, hogy
közölje Júda királyával, Áházzal. Isten mondja: „Ha nem hisztek – azaz, ha nem
maradtok hűségesek Istenhez – nem maradtok
meg" (Iz 7,9b.) Tehát szoros
összefüggés van a megmaradás és a megértés között, ami jól kifejezi, hogy a hit
annak életünkbe való befogadását jelenti, ahogyan Isten látja a dolgokat;
engedjük, hogy Isten vezessen Szavával és a
szentségekkel annak megértésében, hogy mit kell tennünk, milyen úton kell
járnunk, hogyan kell élnünk. Ugyanakkor éppen az Istentől tanult megértés, az ő
szemével való látás teszi maradandóvá az életet, teszi lehetővé, hogy „talpon
maradjunk", hogy el ne essünk.
112.
Kedves Barátaim, az Ádvent, az éppen elkezdett liturgikus idő, amely a Szent
Születésre készít fel, Isten Fia eljövetelének
ragyogó misztériuma elé állít bennünket, a nagy, „jóságos terv" elé,
amellyel Isten magához akar vonzani, hogy az
öröm és a béke teljes közösségben élhessünk Ővele. Az Ádvent – sok nehézség
közepette – újra arra hív, hogy elevenítsük fel annak bizonyosságát, hogy Isten jelen van: belépett a világba, olyan emberré lett, mint mi, azért, hogy beteljesítse
szerető tervét. És Isten kéri, hogy mi is
legyünk jelei annak, hogy Ő tevékenykedik a világban. Hitünk,
reményünk és szeretetünk által újra meg újra be akar lépni a
világba és akarja, hogy a mi éjszakánkban újra felragyogjon az ő fényessége.