A SZENT KERESZT OLTALMÁBA AJÁNLOTT BLOG. XVI. BENEDEK PÁPA ÉS ACKERMANN KÁLMÁN ATYA TISZTELETÉRE AJÁNLOTT BLOG.

2012. szeptember 1., szombat

Vasárnapi beszéd - évközi 22. vasárnap



Az evangéliumban fellelhető probléma ugyancsak nehezen érthető a Jézusban való hit nélkül. Vagyis, csak Krisztus személyéhez köthetően értelmezhető. A farizeusok emberi hagyományokat kérnek számon, amelyek eredete és értelme igencsak homályba vész.
Viszont az apostolok cselekedeteinek alapja az Úrhoz való szilárd kötődésen alapul. Ez adja meg értelmét és újraértelmezését az ószövetségi hagyományoknak. Az Ószövetség Jézus megjelenésével a földön egyszer s mindenkorra véget ért. Az Újszövetség vette kezdetét, és csak azoknak adatik meg a lehetőség az átlépésre, akik elfogadják Jézust, az Isten fiát szabadítójuknak.
Tulajdonképpen a farizeusok kérdése egy bizonyos szinten túl értelmetlenné válik, mert olyan dolgokat követelnek az apostolokon, amiket pontosan a hitből kifolyólag értelmetlen lenne tenni. Jézus eljövetelével véget ért az emberi hagyományok szolgai utánzásának korszaka.
A mai evangéliumhoz kötődően egy másik, korunkra jellemző gondolkodásról szeretném az álság leplét lerántani. Egyházunkban régóta fennáll, jobban mondva a II. Vatikáni Zsinat utáni új egyházkép nyitott teret egy sajátos gondolkodásnak és pártoskodásnak. Mely szerint a híveket két táborra osztják aszerint, hogy a teológiában és az egyház tanítását illetően liberális vagy konzervatív oldalhoz tartoznak.
Nyilván nincs idő és lehetőség arra, hogy ezt a fajta megosztást minden tekintetében kielemezzem. Mindenesetre a megosztás az ördög műve volt mindig is. Mert ő az, aki szétszór, a neve is diabolosz.
A liberális tömbhöz tartozók magukat haladóknak bélyegzik. Átértelmeznek, és olykor relatívvá tesznek bizonyos egyházi tanítást, sőt még dogmát is, amelyekről tudjuk, hogy tagadásuk, ha szándékos, kiközösítéssel jár, tudniillik az illető magát közösíti ki. Az álláspontjuk szerint minden zsinat előtti dolog idejétmúlt. Gondolkodásukban jellemző motívum, hogy az egyház folytonosságát megkérdőjelezik. Úgy tekintik, mintha a II. Vatikáni Zsinat előtt nem lett volna egyház. Vagy ami azelőtt volt, az mind ósdi, idejét múlt múzeumi darab.
De kérdem én: Szent Ágoston, Aquinói Szent Tamás, Petrus Lombardus szentenciás könyve, az efezusi, a kalkedóni, a IV. lateráni, a trentói zsinat állításai, a nagy egyházatyák és doktorok gondolatai mind kivetni való badarság? És a szent liturgia? Ami a zsinat előtt volt az érthetetlen gügyögés lenne csupán? A liberális teológusok által skandált gondolatok: a latin nyelv elavult, senki sem érti; minek a tömjén, a kereszt, a gyertyák, a casula (miseruha), az orgona. Minek a templom, hiszen sportcsarnokban is lehet misézni? Minek az áldások, az áldásokhoz minek a pap, hiszen áldást bárki adhat, nem? Aztán a gregoriánt senki se tudja énekelni, múzeumban a helye. És még sorolhatnám... Ezek, a magukat liberális teológusoknak vallók legfőbb ismérveik.
A másik oldal a konzervatívok oldala. Persze erről a megkülönböztetésről csak a liberális gondolkodás miatt van értelme beszélni. Mert éppen a liberális teológusok nevezik konzervatívoknak mindazokat, akik nem tartanak velük.
Nos, akkor hogyan is állunk ezekkel a dolgokkal?
Gustav Mahler zeneszerző a következőt mondta: „A tradíció nem a hamu őrzése, hanem a tűz továbbadása.”
Ez így van. Nem lehet azért eldobni magunktól valamit azért, mert régi. A nagymama imakönyvét nem fogom azért eldobni, mert a hitnek azt a kifejezésmódját már nem értem. Vagy melyikünk dobja el a nagymamáról készült családi fotót azért, mert megsárgult a papírja? Sokkal inkább törekedni kell megérteni a hagyományt, és ha az ember így áll hozzá, óriási kincseket fog fölfedezni.
Nem kell ma barokk girlandokkal díszített oltárokat építeni, de meg kell érteni, hogy az akkori művészet mit akart kifejezni és kinek építette az akkor legszebbet, pénzt és áldozatokat nem kímélve. Mindezek mögött fel kell fedezni a hitet. A művészet minden korban a hit kifejezésének eszköze volt.
Térjünk vissza fenti teológiai gondolkodás két pártjára. Tulajdonképpen a szándékos, tudatos szétválasztásnak nincs értelme. Mert valaki vagy hisz Krisztusban, az Ő Egyházában, elfogadja a Pápa tanítását, szilárd hittel ragaszkodik a megismert Igazsághoz és akkor az egyház tagjának tekinthető, vagy nem. Valaki vagy tagja az Egyháznak, vagy nem. Nincs harmadik út!
Mint ahogy az Úr Jézus belépett a történelembe, az időbe, és ezzel részese lett az emberiség történelmének, fölötte is áll! Ugyanígy, az Egyház is része a történelemnek. A történelem idősíkján értelmezhető, fizikailag megtapasztalható, természetfeletti valóság. Így tehát nem lehet eldobni és semminek tekinteni a hitnek a korábbi kifejezésformáit, azért mert régi.
Aki pedig veszi a fáradságot és vállalja a korunkban tapasztalható sajnálatos megbélyegzést, amikor szeretné megismerni eleinknek a megélt hitét, biztos lehet benne, óriási kincseket fog találni.
Testvérek! Ezért köszönt ránk hamarosan a Hit Éve. Merjük kutatni az egyház nagy kincseit, fedezzük fel őket újra! Egyfelől azért, mert erre a hitünk kötelez, továbbá kötelez lelkiismeretünk szava: az üdvösségünk érdekében való szüntelen munkálkodás, valamint elődeink iránti tisztelet. Aki nem becsüli a múlt értékeit, az saját szüleit és nagyszüleit sem tiszteli.
Hagyomány mindaz, amit ránk hagytak, nem azért hogy eldobjuk, hanem értsük meg, éljünk vele, használjuk, őrizzük és adjuk tovább. Aki tehát szeretné megérteni a latin nyelvet, az egyházatyák tanítását, a szent zenét, az oltár teológiáját, a szent liturgiát, annak számára feltárul az Egyház évezredek óta féltve őrzött kincse: a hit. Mely az örök Igazság, a Világ Világossága, aki megjelent és köztünk lakozott. Ámen  
- patricius
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...