A mai evangéliumban Lázár
feltámasztásáról hallunk. Jézus feltámaszthatja Lázárt, aki barátja volt, mert
ő maga az élet. Miért nem tette meg korábban? Miért hagyta meghalni? Hogy
kihangsúlyozza az örök életet, és megértesse velünk, hogy a földi élet bár
elmúlik biológiailag, mégis van egy folytatása, amelyért érdemes élnünk,
amelyről érdemes itt döntenünk tetteinkkel, a szeretet tetteivel. Nagyböjt vége
felé érdemes elgondolkoznunk azon, hogy hová is tartunk, és hogy mit akarunk
tenni annak érdekében, hogy oda jussunk.
Az evangéliumnak négy fő
mozzanata van: Jézus értesül barátja haláláról; Jézus és Márta párbeszéde;
Jézus és Mária találkozása; és az életre keltés.
2. Figyeljük meg Jézus és
Márta beszélgetését. Jézus fokozatosan elszakítja Mártát a földies
elképzeléseitől, és elvezeti egy újszerű életbe vetett reménykedéshez, ahhoz a
reményhez, amely húsvéttól kezdve mindazoknak a birtoka, akik élő hittel
kapcsolódnak Jézushoz. Márta szemében Jézus hatékony közbenjáró az Atyánál. Már
a meggyógyított vak is ezen a véleményen volt, Jézus pedig Lázár feltámasztása
után maga jelenti ki: „hálát adok… mert meghallgattál!” Jézus a legfőbb
közbenjárónk az Atyánál, sokkal inkább, mint valamennyi szent. Ők csak azért
közbenjárók, mert hitük által vesszőkké váltak a szőlőtőn, Krisztuson. Jézus
már most kijelenti, hogy ő a feltámadás és az élet. Az és egyébként
magyarázatként szolgál, azonos a „mivel” szóval. Tehát mivel ő az élet, így ő a
feltámadás. Jézus biztosít minket, hogy a hívő, ha testileg meg is halt, élni
fog. A szöveg olyasmit hirdet meg, ami sok vértanú és szent halálával
kapcsolatban ismert számunkra: az egyház születésnapnak nevezi haláluk napját.
Márta végül a mi nevünkben is megvallja hitét, amely személybe vetett hit.
3. Márta elszalad, és
hívja Máriát is. Mária pedig Jézushoz érve leborul lábához és sírva fakad. Mária
személye nem a mély hitű ember képe. Ez a találkozás előkészíti a csodatétel
jelenetét. Egyben bemutatja Jézus első személyes találkozását a halál
hatalmával. A szinoptikusok leírják Jézus halálfélelmét a Getszemáni kertben.
János a Kedron-völgyében lejátszódó esemény kapcsán már egyetlen szót sem szól
Jézus belő küzdelméről. Nála a világosság és a sötétség harca kap nagy
hangsúlyt. Jézust elvezetik a sírhoz közben, ő pedig megrendül. Jézus
mélységesen szenved a bűn és a halál miatt. Belső felháborodása olyan, mint egy
hadüzenet. Hadüzenet a halál ellen és a bűn ellen, amely harcot már a
világbajöttekor megkezdte, de a végső harc a kereszten lesz. Ott győzi le a
halált és a bűnt, és halálával nyitja meg számunkra a mennyország kapuit. A
kereszten, saját vére kiontásával ad lehetőséget a bűnök eltörlésére. Isten meg
akar menteni minket, mert látja, hogy mi is ettől szenvedünk: a bűntől és a
haláltól. Jézus az élet. Ő fog megmenteni minket. Ő fog feltámasztani. Ha
hitünk szerint élünk, akkor az örök életre.
4. Lázárt is
feltámasztotta. A barlang, amelyben Lázárt feküdt a sötétség helye. Jézus
megrendülten érkezik meg, Lázárnak már szaga van, Mária kétségbeesett. Mi lesz
ebből? Érdekes lenne lefesteni a zsidók arcát, akik kíváncsian várják, hogy mi
lesz. De hiába. Csak a százados tudta kimondani, hogy mi is történt. Jézus
kérésére elhengerítik a követ, ő pedig bekiabál a halál birodalmába: „Lázár,
jöjj ki!” A halott pedig engedelmeskedik. Ez a húsvét is. Csak ott már mindent
az Isten tesz. Nem bekiabál a holtak birodalmába, hanem ő maga megy oda le, és
kiszabadít.
Több helyen mondja Jézus:
„Eljön az óra, és az most van, amikor a halottak hallják az Isten Fiának
hangját” vagy: „Eljön az óra, amelyben mindazok, akik a sírban vannak,
meghallják az ő hangját… és akik a jót tették, kijönnek az élet feltámadására.”
Lázár test szerinti
feltámadása jele és záloga annak a jézusi hatalomnak, amely lelki életet
ajándékoz a földön, az emberi történelem utolsó napján pedig mindenkit
feltámaszt az ítéletre, illetve a Jézusban megvalósuló élet teljességére.
Jézus végül hálát ad
Atyjának, mert tudja, hogy nélküle nem tehette volna meg. És mi sem tehetünk
semmit, csak ha egész lényünkkel az Atyához fordulunk, Jézus által, aki a
legfőbb közbenjárónk.
Adja Isten, hogy a mi
harcunk a bűnnel és a halállal egykor a boldog feltámadással érjen véget! Amen.