Az alábbiakban a kath.net oldalon április 26-án megjelent cikk magyar nyelvű fordítását közöljük. Egy igen kedves Olvasónkat illeti a köszönet, hogy időt és fáradtságot nem kímélve rendelkezésre bocsátotta a fordítást.
„Az én szememben az igazság bátorsága az életszentség elsődleges
kritériuma.” Veritatis splendor, Dominus Jesus és II. János Pál szentsége. II.
rész
Armin Schwibach
A lengyel Wlodzimiers Redzioch Vatikán-szakértővel történt
beszélgetésének második részében, ami 2014. március elején az „Accanto a
Giovanni Paolo II. Gli amici e i
collabortaori raccontano” c. könyvben Olaszországban megjelent („II. János Pál
mellett. Barátok és munkatársak mesélnek”) az emeritus pápa, XVI. Benedek II.
János Pál enciklikáival foglalkozik. Különösen elődje életszentségének jár
utána, aminek szerinte a legfontosabb kritériuma bátorság az igazság
kimondására.
II. János Pál legfontosabb enciklikái közé sorolja XVI.
Benedek a „Redemptor hominis” című (1979) tanító írást, a „Redemptor missiót”
(1990), a „Veritatis splendort” (1993), az erkölcs alapjaival foglalkozó az
„Evangelium vitaet”, valamint a „Fides et ratio” című enciklikákat. Utóbbi a
hit és az értelem viszonyával foglalkozik.
Ebben az összefüggésben különösen említésre méltó XVI.
Benedek értékelése a megjelenése idejében hevesen támadott „Veritatis
splendor”, ami a természet rendje szerinti erkölcs eltűnésével és a keresztény
alapvetések hiányával helyezkedik szembe:
”Itt is nagy feladatnak bizonyult a mind a Szentírás szerinti emberkép
keresztény konkretizálását, mind az antropológia metafizikai alapjait
megtalálni, mely feladatot a pápa ebben az enciklikában maga elé állított.
Ennek tanulmányozása és elsajátítása nagy és fontos feladat marad.”
A kath.net az emeritus pápának
ezt az interjúját két részben közölte eredeti, német nyelven. Köszönjük
engedélyét a közreadáshoz.
II. János Pál enciklikái közül Ön melyiket tekinti a legfontosabbnak?
XVI. Benedek: Azt
gondolom, hogy három legfőbb enciklikája van. Első helyen a „Redemptor
hominis”-t említeném, ami a pápa első olyan enciklikája, amelyben kifejtette
személyes szintézisét a keresztény hitről. Ez a szöveg összegzi saját küzdelmét
a hittel, és így a keresztény logika teljességét mutatja. Arra a kérdésre
adandó válaszként, hogy hogyan lehet ma kereszténynek lenni, és mint
katolikusnak, hinni, ez a nagyon személyes és mégis teljesen egyházhű szöveg
nagy segítséget jelenthet a keresők számára.
Második helyen említeném a „Redemptor missio” c. enciklikát.
Ez olyan szöveg, amely az egyház állandóan megmaradó missziós küldetését fejezi
ki, és különösen azt a kérdést fejtegeti, hogy Ázsiában hogyan kell a
kereszténységet értelmezni, amelynek a nyugati teológiát is meg kell mozgatnia.
A vallási dialógusok és a missziós küldetés viszonyára mutat itt rá, és azt
mutatja meg, hogy miért fontos ma is Krisztust, minden ember Megváltóját minden
földrészen és minden kultúrában hirdetni.
Harmadik helyre tenném az erkölcsi problémákkal kapcsolatos
„Veritatis splendor” c. enciklikát. Már régen szükség van ennek kiérlelésére,
és változatlanul aktuális. A II. Vatikáni zsinat állásfoglalása az Egyháznak a
világban játszott szerepéről a régebben túlnyomóan természeti törvények által
vezérelt morálteológiájával szemben a katolikus erkölcsi tanítás Krisztus
alakjában és tanítása által biblikus alakot követel. Ezt csak rövid ideig
kísérelték meg, majd ezután az a vélemény terjedt el, hogy a Bibliának nincs
saját erkölcsi nézete, hanem az éppen érvényes morális modellre támaszkodik. A
morál ezek szerint az értelem kérdése, és nem a hité. Ezen a módon eltűnt a
természeti törvények által értelmezett erkölcs, azonban nem jött a helyére a
keresztény értelmezés. Mivel az erkölcsnek sem metafizikai, sem keresztényi
alapozása nem volt felismerhető, pragmatikus megoldásokhoz folyamodtak, az
erkölcs méricskéléséhez, amelyben nincs sem jó, sem rossz, hanem hatása alapján
a jobb vagy rosszabb. Itt volt a nagy feladat, amit a pápa maga elé állított,
mind az antropológia metafizikai megalapozását, mind az új emberkép keresztény
konkretizálását megtalálni a Szentírásban. Ennek tanulmányozása és elsajátítása
továbbra is feladat marad.
Igen jelentős enciklika még a „Fides et ratio” is, amelyben
a pápa a keresztény hit és a filozófiai gondolkodás közti viszony új
koncepcióját fejtegeti.
Végül feltétlenül meg kell még említeni az „Evangelium
vitae”-t. Ebben II. János Pál egész főpapsága alatti alaptéma merül fel: az
emberi élet érinthetetlen méltósága a fogantatás első pillanatától kezdve.
Mik voltak II. János Pál lelkiségének kiemelkedő vonásai?
XVI. Benedek: A
pápa lelkisége mindenek előtt imádsága intenzitásában nyilvánul meg, és ezáltal
mélyen gyökerezik a szent Eucharisztia ünneplésében és az Egyházzal való együtt
könyörgésében az imaórák alatt. „Dono e mistero” c. önéletrajzi könyvében
láthatjuk, hogy milyen mélyen befolyásolta életét és gondolkodását a papság
szentsége. Ezért jámborsága soha nem lehetett csupán individuális, hanem mindig
az Egyház, és általában az egész emberiség iránti aggodalmát is magában
foglalta. Krisztust eljuttatni másokhoz, ebben gyökerezett hivatása. Az
Istenanya iránti nagy szeretetét mindnyájan ismertük. Ha ő Máriát egészen
magáénak ismerte, ez azt jelenti, hogy ő Vele együtt teljesen az Istené volt.
Amint Mária sem önmagáért, hanem Érte élt, ezt tanulta meg Máriától, valamint a
tökéletes szolgálatkészséget Krisztus iránt.
Őszentsége, Ön nyitotta meg a szentté avatáshoz vezető, az egyházi
jogban lefektetett utat. Mióta és milyen alapon jutott arra a meggyőződésre,
hogy II. János Pál szent?
XVI. Benedek: Az, hogy II. János Pál szent volt, az
együttműködésünk éveiben egyre világosabbá vált számomra. Ott volt elsősorban
Istennel való szoros kapcsolata, az Úrban való teljes elmélyülése mutatta meg,
amiről az imént beszéltem. Ebből származott a nagy nehézségek és fáradtságok
idején is megmutatkozó vidámsága, amiken keresztül kellett mennie, és a
bátorság, amivel küldetését egy igazán nehéz időszakban teljesítette. II. János
Pál nem kívánt tetszést aratni, és nem nézett aggódva körül, hogy hogyan
fogadják döntéseit. Hitéből és belátásából eredően intézkedett, és készen volt
csapásokat is magára venni. Az igazság bátorsága az én szememben a szentség
elsődleges kritériuma.
Szüntelen pásztori tevékenykedését csak Istenhez fűződő
szoros kapcsolata alapján lehet megérteni. Olyan radikálisan adta oda magát
ennek az ügynek, amit másként nem lehet megmagyarázni. Állandó bevetésben volt,
nemcsak nagy utazásai során, amelyek programját elejétől végéig mindig
teljesítette, hanem minden áldott nap, a reggeli misétől kezdve egészen a késői
órákig. 1980-as németországi látogatása alatt éltem meg egészen konkrétan ezt a
fáradhatatlanságot. Müncheni tartózkodása idejére úgy döntöttem, hogy egy
hosszabb déli szünetet szervezek. Ebben a szünetben felkéretett a szobájába. Az
imaóra végzése közben találtam, és azt mondtam neki: „Szentatyám, pihennie
kellene”. Ő ezt válaszolta: „Ezt majd
tehetem a mennyben.” Csak az működhet így, aki belsejében küldetésének
sürgősségéről van meggyőződve.
Rá kell még mutatnom rendkívüli jóságára és az elnézésre
való képességére. Biztosan gyakran volt elég oka arra, hogy megdorgáljon, vagy
feladatomat befejezze. Azonban mindig egészen felfoghatatlan hűséggel és
jósággal állt mellettem. Erre is mondok
egy példát. A „Dominus Jesus” körüli zavar idején mondta nekem, hogy egy
Angelusban szeretné a dokumentumot egyértelműen megvédeni. Felkért arra, hogy
írjam meg én az Angelus egy részét, ami teljesen egyértelmű, és nem hagy helyet
semmilyen átértelmezésnek. Teljesen félreérthetetlennek kell lennie, hogy a
dokumentummal teljes mértékben egyetért. Írtam erre egy kis beszédet, de nem
akartam túl kemény lenni, és megpróbáltam a szöveget világosan, de minden
keménykedés nélkül alakítani. A lektorálás után a pápa még egyszer megkérdezte
tőlem: „Ez biztosan teljesen világos?”, amire én igennel feleltem. Aki ismeri a
teológusokat, nem csodálkozik azon, hogy ezek után azt állították, hogy a pápa
elhatárolta magát a szövegtől.
Hogyan érzi magát most, amikor az Egyház hivatalosan szentté
nyilvánítja „pápájukat”, akinek Ön szoros munkatársa volt?
XVI. Benedek: II.
János Pál pápára való emlékezetem hálatelt. Nem tudtam, és nem is lett volna
szabad utánoznom Őt, de megkíséreltem örökségét és megbízását képességeimhez
mérten folytatni. Így egészen biztos vagyok abban, hogy jósága máig elkísér, és
áldása véd engem.
fordította: Cz. E.