Ma ünnepli az Anyaszentegyház Szűz Mária Istenanyaságát. Ezt a dogmát 431-ben fogalmazta meg az Efezusi zsinat. "Ha valaki nem vallja, hogy az Emmánuel valóságos Isten, minek következtében a Szent Szűz Istenszülő (mert test szerint szülte Isten testté lett Igéjét), az legyen kiközösítve." (DH 252)
Amennyiben hitünk titkairól szeretnénk elmélkedni, a legbiztosabb forrásnak számítanak az ókeresztény írók. Csodálatos kifejezésekkel és egyszerű gondolatmenettel adják át és magyarázzák a krisztusi hitet. A mai ünnep kapcsán Szent Athanasziosz műveihez fordulunk, azokból idézünk.
Elmélkedjünk erről a nagy misztériumról. Hitünket átszövi a természetfölötti dimenzió, és az igazi hívő nem keresi a fizika vagy biológia törvényeit, hanem átadja magát Isten akaratának, aki a történelem Ura. Így tudott Mária és József is beleegyezni Isten akaratába.
Szent Athanasziosz: Értekezés a hitről, azaz az Isten-Ige megtestesüléséről
"Senki ne tekintse csekélységnek Urunk, Jézus Krisztus üdvözítő és királyi testét annak ürügyén, hogy az egylényegű. ... azt valljuk, hogy az Isten-Ige megtestesült a szent, Szűz Máriától, és őt nem választjuk el tulajdon testétől, hanem ő egy személy, egy valóság, egészen ember, egészen Isten."
"Ha hisszük, hogy Urunk Jézus Krisztus a szűzi fogantatás következtében az ember hasonlatosságának megfelelően jött el, aminek értelmében a Szűz istenszülőnek bizonyul, (és ez a mi üdvösségünk misztériuma, hogy Isten Igéje testté lett), akkor elválaszthatatlan és megkülönböztethetetlen testétől, és (az Isten-Igével való egyesülés értelmében) az Igének Atyjával való természet szerinti egylényegűségében is részesedik neve alapján a teste, amely az ő teste, ha valljuk, hogy valóban testté lett az Ige. Ha ugyanis a test nem részesedik benne (ti. az egylényegűségben), akkor teljesen rajta kívül marad. Akkor azonban nem következik a hívőkre nézve az üdvösség a megtestesülésből, mert az kívül marad az isteni Háromságon."