XI.
FOGANTATOTT A SZENTLÉLEKTŐL
2013. jan. 02.
Kedves Testvéreim!
Urunk
születése újra világosságot gyújt abban a sötétségben, amely gyakran eltakarja
világunkat és a szívünket, s reményt és örömet hoz. Honnan árad ez a
világosság? A betlehemi barlangból, ahol a pásztorok megtalálták „Máriát és
Józsefet és a jászolban fekvő kisdedet" (Lk 2,16).
Honnan való az Úr Jézus?
Mit gondoltak a kortársak
Jézus származásáról
135.
János evangéliumában, amikor az Úr azt mondja: „Én vagyok a mennyből
alászállott élő kenyér", a zsidók zúgolódással válaszolnak:
„Hát nem Jézus ez, a József fia? Akinek atyját és anyját jól ismerjük? Hogyan
mondhatja most: »A mennyből szállottam alá«?" (Jn 6,42.) És kevéssel később a jeruzsálemiek határozottan
tiltakoznak Jézus Messiás volta ellen azzal, hogy jól tudják „honnan való; a Krisztusról pedig, ha majd eljön, senki nem fogja tudni
honnan való" (Jn 7,27). Maga
Jézus megjegyzi, mennyire helytelen a feltételezésük, hogy ismerik az ő
származását, s ezzel már jelzi, merre kellene keresni, hogy honnan való: „Én
nem magamtól jöttem, hanem aki küldött engem, igazmondó, és ti nem ismeritek
őt." (Jn 7,28.) Kétségtelen,
Jézus Názáretből való, Betlehemben született, de mit tudnak az ő igazi
származásáról?
Mit mondanak az evangéliumok
Jézus származásáról?
Mit mond a Hitvallás Jézus
származásáról?
137.
E szavakat ismételjük, valahányszor a Krédót, a Hitvallást imádkozzuk: „et
incarnatus est de Spiritu Sancto ex Maria Virgine", 'és megtestesült a
Szentlélek erejéből, Szűz Máriától'. E szavaknál térdet hajtunk, mert a
függöny, amely elrejtette Istent, megnyílt, és
a megközelíthetetlen és kifürkészhetetlen titok megérint minket: Isten Emmánuel-lé, 'Velünk az Isten’-né lett.
Hogyan beszélnek a
zeneszerzők Jézus származásáról?
138.
Amikor a szent zene nagy mestereinek miséit hallgatjuk, gondolok például Mozart
Koronázási miséjére, észrevesszük, hogy a szerzők zeneileg elidőznek ennél
a mondatnál, mintha próbálnák kifejezni a zene egyetemes nyelvén azt,
ami szavakkal kimondhatatlan: Isten nagy
misztériumát, a megtestesülést, azt, hogy Isten
emberré lesz.
A megtestesülés négy
szereplője
Mária szerepe a
megtestesülésben
Isten jelen van a
történelemben
141.
Utunkon és hívő életünkben olykor észrevesszük, mennyire szegényesek és
alkalmatlanok vagyunk arra, hogy tanúságot tegyünk a világnak. De Isten épp egy alázatos leányt választott ki, egy
ismeretlen faluban, a Római Birodalom egyik legtávolabbi tartományában. Mindig,
még a legnagyobb nehézségek közepette is bíznunk kell Istenben,
meg kell újítanunk a hitünket, hogy Ő jelen van és tevékenykedik a mi
történelmünkben is, éppen úgy, mint Máriáéban. Istennél
semmi sem lehetetlen! Ővele mindig biztonságos területen járunk, és életünk
nyitott a biztosan remélt jövő felé.
A megtestesülés és a teremtő
Lélek
142.
Amikor a Krédóban megvalljuk, hogy „megtestesült a Szentlélek erejéből, Szűz
Máriától", azt állítjuk, hogy a Szentlélek, a Magasságbeli Isten ereje
titokzatos módon hozta létre Szûz Máriában Isten
Fiának fogantatását. Lukács evangélista idézi Gábor főangyal szavait: „A
Szentlélek száll tereád és a Magasságbeli ereje borít be téged árnyékával" (1,35). Ebben két világos utalást
látunk: az elsõ a teremtés pillanatára utalás.
A megtestesülés az új teremtés kezdete
Az istengyermekség újdonsága
144.
Szent Pál Rómaiakhoz írt levelének egy fontos helyén hivatkozik a keresztények ezen fogadott fiúságára, ahol ezt írja:
„Akiket Isten Lelke vezérel, azok Isten fiai. Nem a szolgaság lelkét kaptátok
ugyanis, hogy ismét félelemben éljetek, hanem a fogadott fiúság Lelkét
nyertétek el, általa kiáltjuk: »Abba, Atya!« A Lélek maga tesz tanúságot
lelkünkben, hogy Isten gyermekei vagyunk" (8,14–16), nem pedig rabszolgák.
145.
Csak akkor, ha kitárulunk Isten tevékenysége előtt, mint Mária, csak akkor, ha rábízzuk
életünket az Úrra, mint barátunkra, akiben feltétlenül megbízunk, változik meg
minden: életünk új értelmet és új arcot nyer: egy olyan Atya gyermekének arcát,
aki szeret bennünket és soha nem hagy magunkra.
Szűz Mária Isten lakóhelye
146. Két világos utalást említettünk:
az első a teremtés pillanatára utalt, a
vizek fölött lebegő Lélekre, a teremtő Lélekre. De van az Angyali Üdvözletben
egy másik mozzanat is. Az Angyal azt mondja Máriának: „A Magasságbeli ereje borít be
árnyékával." Ez a szent felhőre utal, amely a kivonulás és a pusztai
vándorlás idején ott volt a találkozás sátra fölött, a szövetség szekrénye
fölött, amelyet Izrael népe magával vitt, és Isten
jelenlétének a jele volt (Kiv 40,34–40).
Mária tehát az új szent sátor, a szövetség új szekrénye: a főangyal szavaira
mondott igen-jével Isten új lakóhelyet kapott ebben a világban; Ő, akit az
egész világ be nem fogadhat, szállást vett egy szűz méhében.
Jézus származása misztérium
147.
Térjünk csak vissza a kérdéshez, ahonnan
elindultunk, a Jézus származására irányuló kérdéshez, amelyet Pilátus
foglal össze: „Honnan való vagy?" Az evangéliumok kezdetéről való
elmélkedésünkből világosan megmutatkozik Jézus igazi származása: Ő, az Atya
egyszülött Fia, Istentől való. Itt állunk a
nagy és megindító misztérium előtt, amelyet most a karácsonyi időben
ünnepelünk: Isten Fia a Szentlélek erejéből megtestesült Szűz Mária
méhében. Újra meg újra felhangzó üzenet ez, amely örömet és reményt hoz a
szívünkbe, mert minden alkalommal megajándékoz a bizonyossággal, hogy még ha
gyakran gyengének, szegénynek, alkalmatlannak érezzük is magunkat a nehézségek
és a világ rosszasága láttán, Isten hatalma tevékenykedik és csodákat művel éppen a gyengeségben. Az ő
kegyelme a mi erősségünk (vö. 2Kor
12,9–10).