EMBERRÉ LETT
Kedves Testvéreim!
E
karácsonyi időben álljunk meg még egyszer Isten
nagy misztériuma előtt, aki leszállott a maga mennyországából, hogy belépjen a
mi testünkbe. Jézusban Isten megtestesült,
ember lett, mint mi, és így nyitotta meg az utat a maga mennyországa, a vele
való teljes közösség felé.
Az incarnatio/megtestesülés
misztériuma
147.
Ezekben a napokban templomainkban többször is felhangzik Isten „megtestesülésének" témája, a megtestesülés szó, annak kifejezésére,
hogy mit is ünneplünk Karácsonykor: Isten Fia emberré lett, ahogy a Krédóban
imádkozzuk.
Mit jelent az
incarnatio/megtestesülés?
148.
De mit is jelent ez a központi jelentőségű szó a keresztény
hit számára? A latin incarnatio=megtestesülés
szót az első század végén Antiochiai Szent Ignác, s főként Szent Ireneusz
használta, amikor Szent János evangéliumának előszaváról, különösen annak „az
Ige testté lett" tételéről beszéltek (Jn
1,14). Itt a „test" a héber szóhasználat szerint a teljes embert
jelenti, különösen mulandósága, esendősége, szegénysége és esetlegessége
szempontjából. Azért használták ezt a kifejezést, hogy megértsük: az Istentől
jött, a Názáreti Jézusban megtestesült üdvösség az embert a maga teljes
valójában érinti, bármilyen helyzetben legyen is. Isten magára vette az emberi
természetet, hogy meggyógyítsa mindattól, ami elválasztja tőle az embert, s
lehetővé tegye számunkra, hogy Egyszülött Fiában így szólíthassuk: „Abba,
Atya"; és valóban Isten gyermekei
lehessünk. Szent Iereneusz mondja: „Ez az a cél, amiért az Ige emberré, Isten
Fia az ember fiává lett: hogy az ember, közösségre lépve az Igével és ezáltal
elnyerve az istenfiúságot, Isten fiává lehessen." (Adversus haereses, 3,19,1: PG 7,939; vö. Katolikus Egyház Katekizmusa 460).
150.
„Az Ige testté lett" – ez egyike azon igazságoknak,
amelyekhez annyira hozzászoktunk, hogy szinte meg sem rezdülünk az esemény
nagyságától, amelyet hallunk. És valóban, most, a karácsonyi időben, amikor ez
a kifejezés gyakran visszatér a liturgiában, néha jobban figyelünk a
külsőségekre, az ünnep felszínére, mint az ünnepelt, nagy, keresztény
újdonságra: arra, ami teljesen elképzelhetetlen, amit egyedül csak Isten tudott megtenni, s amelybe csak a hittel
tudunk behatolni: a Logosz, aki Istennél van, a Logosz, aki Isten, a világ Teremtője (v.ö. Jn 1,1) akiért minden teremtetett (v.ö. 1,3), aki a világosságával kísérte és kíséri az embereket a történelemben (v.ö. 1,4–5.9),
egy lett a többiek között, lakást vett közöttünk, egy lett közülünk (1,14). A II. Vatikáni Zsinat tanítja:
„Isten Fia ... emberi kézzel dolgozott, emberi értelemmel gondolkodott, emberi
akarattal cselekedett, emberi szívvel szeretett. Szűz Máriától születvén
valóban egy lett közülünk, a bűnt kivéve mindenben hasonló lett hozzánk."
(Gaudium et spes 22.)
151.
Nagyon fontos, hogy újra meg tudjuk csodálni ezt a misztériumot, és hagyjuk,
hogy ez a hatalmas esemény magához öleljen: Isten, az igaz Isten, mindenek Teremtője, emberként járt a mi
utainkon, belépett az emberi időbe azért, hogy közölje velünk a saját életét
(v.ö. 1Ján 1,1–4). És ezt nem a
világot hatalommal meghódító királyi fenséggel tette, hanem egy újszülött
alázatával.
A megtestesülés Isten ajándéka
152.
Szeretnék hangsúlyozni egy másik mozzanatot.
Karácsonykor megajándékozzuk a hozzánk legközelebb állókat. Ez történhet
merő megszokásból, de általában az ajándékozás érzelmeket fejez ki, a szeretet
és megbecsülés jele. Az éjféli mise felajánlási könyörgésében az Egyház így
imádkozik: „Fogadd el, ó Atyánk felajánlásunkat ebben a ragyogó éjszakában, és
ezen csodálatos ajándékcsere által alakíts át minket Krisztusban,
a te Fiadban, aki fölemelte hozzád az embert a dicsőségbe."
Az ajándékozás lényege az
önátadás
Isten szeretetének
realizmusa
155.
Szeretnék ajánlani meggondolásra egy harmadik dolgot is: Isten megtestesülésének ténye, aki olyan ember lett,
mint mi, megmutatja az isteni szeretet hallatlan realizmusát. Isten tevékenysége
ugyanis nem áll meg a szavaknál, sőt mondhatjuk, nem elégszik meg a beszéddel, hanem elmerül a történelmünkben,
és magára vállalja az emberi élet minden terhét és fáradságát. Isten Fia
valóban emberré lett, Szűz Máriától megszületett meghatározott időben és
meghatározott helyen, Betlehemben, Augustus császár uralkodása idején, Quirinus
helytartósága alatt (Lk 2,1–2); családban
nőtt fel, voltak barátai, kialakította a tanítványok csoportját, apostolait
megtanította küldetésének folytatására, és földi életét a kereszten fejezte be.
Elég realista-e a mi hitünk?
156.
Ez az isteni eljárás nagyon erősen késztet arra, hogy föltegyük a kérdést:
vajon a mi hitünk elég realista-e, mert nem korlátozódhat az érzések és
érzelmek szférájára, hanem be kell hatolnia létünk konkrét valóságába, azaz
hatnia kell mindennapi életünkre, és gyakorlatilag is irányítania kell azt. Isten nem állt meg a szavaknál, hanem a bűnt kivéve
osztozott velünk minden tapasztalatunkban, s ezzel megmutatta, hogyan éljünk.
A hit egész életünket érinti
A katolikus szentírásolvasás
lényeges vonása
158.
Még egy utolsó mozzanatot ajánlok megfontolásra. Szent János azt mondja, hogy
az Ige, a Logosz kezdettől Istennél volt, s hogy minden az Ige által lett, és
nélküle semmi sem lett (Jn 1,1–3). Az
evangélista nyilvánvalóan utal a teremtéselbeszélésre, és Krisztus világosságánál újraolvassa a Teremtés könyvének
első fejezeteit. Ez a keresztény
szentírásolvasás alapvető jellemzője: az Ó- és Újszövetséget
mindig együtt olvassuk, és az Újszövetség felől nézve tárul fel az Ószövetség legmélyebb értelme. Ugyanaz az Ige lett emberré,
aki öröktől fogva Istennél van, aki maga is Isten, s aki által és akiért minden teremtetett (Kol 1,16–17): az örök és végtelen Isten elmerül az emberi végességben, teremtményében, hogy
az embert és az egész teremtést visszavezesse Őhozzá. A Katolikus Egyház Katekizmusa ezt tanítja: „Az első teremtésnek
értelme és csúcsa a Krisztusban való új
teremtés, melynek ragyogása felülmúlja az első teremtését" (349. p.).
A megtestesült Ige az Új
Ádám
159.
Az egyházatyák Jézust Ádámhoz kapcsolták, olyannyira, hogy „második
Ádámnak" vagy végső Ádámnak, Isten
tökéletes képmásának nevezték. Isten Fia megtestesülésével
elkezdődött az új teremtés, amely tökéletes választ ad arra a kérdésre, hogy
„ki az ember"? Csak Jézusban válik láthatóvá maradéktalanul az emberre
vonatkozó isteni terv: Ő az Isten szerinti
tökéletes ember. A II. Vatikáni Zsinat határozottan hangsúlyozza: „Az ember
misztériuma csak a megtestesült Ige misztériumában világosodik meg igazán. ...
Krisztus, az új Ádám, az Atya és az ô szeretete misztériumának
kinyilatkoztatásában teljesen föltárja az embert az embernek, és megmutatja
magasztos hivatását." (Gaudium et
spes 22, v.ö. Katolikus Egyház
Katekizmusa 359.)
160.
Ebben a Gyermekben, Isten Fiában, akit Karácsonykor
szemlélünk, felismerhetjük nem csak Isten igazi arcát, hanem az ember igazi
arcát is; és csak ha kitárulunk az ő kegyelmének hatása előtt és minden nap
próbáljuk követni, akkor valósítjuk meg Istennek reánk, mindegyikünkre érvényes
tervét.
Kedves
Barátaim, ezekben a napokban elmélkedjünk a Megtestesülés nagy és csodálatosan
gazdag misztériumáról, és engedjük, hogy az Úr
megvilágosítson és egyre inkább átalakítson minket értünk emberré Fiának
képmására.