A SZENT KERESZT OLTALMÁBA AJÁNLOTT BLOG. XVI. BENEDEK PÁPA ÉS ACKERMANN KÁLMÁN ATYA TISZTELETÉRE AJÁNLOTT BLOG.

2013. február 26., kedd

XVI. Benedek pápa katekézise február 13-án (lemondásának bejelentése után két nappal)


Kedves Testvéreim!

Mint tudjátok – köszönet együttérzéstekért! – úgy döntöttem, hogy lemondok a szolgálatról, amelyet az Úr 2005. április 19-én bízott rám. Teljesen szabadon, az Egyház javára hoztam meg döntésemet, miután hosszasan imádkoztam és megvizsgáltam Isten elõtt lelkiismeretemet, jól tudva, milyen súlya van egy ilyen cselekedetnek, de azt is tudva, hogy már nem vagyok képes a péteri szolgálatot azzal az erõvel végezni, amelyet megkíván. Megerõsít és megvilágosít az a bizonyosság, hogy az Egyház Krisztusé, aki soha nem vonja meg tõle vezetését és oltalmát. Köszönetet mondok mindenkinek a szeretetért és az imádságokért, amelyekkel kísértetek. Köszönöm! Ezekben a számomra nem könnyû napokban szinte fizikailag éreztem az imádság erejét, hogy az Egyház iránti szeretet, a ti imádságaitok hordoznak engem. Továbbra is imádkozzatok értem, az Egyházért, a következõ Pápáért. Az Úr fog vezetni minket.


JÉZUS MEGKÍSÉRTÉSE ÉS A MEGTÉRÉS A MENNYEK ORSZÁGÁBA

Kedves Testvéreim!

Ma, hamvazószerdán megkezdjük a Nagyböjt liturgikus idõszakát, a Szent Húsvét ünneplésére felkészítõ negyven napot. Különleges szakasz ez lelki életünk útján.

A negyven nap
209. A negyvenes szám többször is elõfordul a Szentírásban. Mint tudjuk, Izrael népének negyvenéves pusztai vándorlására utal; arra a hosszú nevelési periódusra, amelyben Isten népévé formálódtak, s ugyanakkor állandóan ki voltak téve a kísértésnek, hogy hûtlenné váljanak az Úrral kötött szövetséghez. Illés is negyven napon át vándorolt Isten hegyéig, a Hórebig, mint ahogy nyilvános mûködésének megkezdése elõtt Jézus is negyven napot töltött a pusztában, és ott megkísértette az ördög. A mai katekézisben az Úr földi életének ezen mozzanatánál szeretnék elidõzni, amelyet a következõ vasárnap evangéliumában fogunk olvasni.

A kísértés helye a puszta
210. Mindenekelõtt a puszta, ahová Jézus visszavonul, a csend, a szegénység helye, ahol az ember meg van fosztva az anyagi támaszoktól, és szemben találja magát a lét alapvetõ kérdéseivel. Kénytelen a lényeges dolgokkal foglalkozni, ezért könnyebben találkozik Istennel. De a puszta a halál helye is, mert ahol nincs víz, ott nincs élet sem; és a magány helye, ahol az ember intenzívebben érzi a kísértést. Jézus a pusztába megy, és ott vállalja a kísértést, hogy hagyja el az Atyától eléje adott utat, és könnyebb, evilági utakat válasszon (vö. Lk 4,1–13). Így magára vállalja a mi kísértéseinket, magával viszi a nyomorúságunkat, hogy legyõzze a gonoszt és megnyissa elõttünk az Istenhez vezetõ utat, a megtérés útját.

A három kísértés
211. Reflektálni a kísértésekre, amelyek Jézust érték a pusztában, mindegyikünknek szóló felhívás, hogy válaszoljunk egy alapvetõ kérdésre: igazában mi az, ami számít az életemben? Az elsõ kísértésben az ördög arra bíztatja Jézust, hogy változtasson egy követ kenyérré, hogy csillapíthassa éhségét. Jézus azzal utasítja vissza, hogy kenyérrel él az ember, de nem csak azzal: az igazságra, az Istenre irányuló éhség csillapítása nélkül az ember nem tud üdvözülni (vö. 3–4. v.). A második kísértésben az ördög a hatalom útját kínálja Jézusnak: fölviszi egy magas hegyre, és fölkínálja neki a világ fölötti hatalmat. De nem ez Isten útja: Jézus világosan tudja, hogy nem a világi hatalom üdvözíti a világot, hanem a kereszt, az alázat, a szeretet hatalma (vö. 5–8. v.). A harmadik kísértésben az ördög azt javasolja Jézusnak, hogy vesse le magát a Jeruzsálemi Templom párkányáról; provokálja ki, hogy Isten mentse meg õt angyalai által, azaz tegyen valami szenzációs dolgot, és azzal kísértse magát Istent. A válasz az, hogy Isten nem tárgy, amelyre rá lehetne kényszeríteni a mi feltételeinket, õ mindenek Ura (vö. 9–12. v.).

A kísértések lényege
212. Mi a Jézust ért három kísértés magva? A javaslat, hogy eszközként használják Istent a saját érdekek, a saját dicsõség és a saját siker szolgálatában. Ez lényegében azt jelenti, hogy mi magunk lépjünk Isten helyébe, távolítsuk el életünkbõl, tegyük szinte fölöslegessé. Tehát mindegyikünknek föl kellene tennünk magunknak a kérdést: Milyen helyet foglal el Isten az én életemben? Õ az Úr, vagy én?

Mit jelent a „térjetek meg!"
213. Legyõzni a kísértést, hogy Istent magunk és érdekeink alá rendeljük, illetve sarokba állítsuk Õt, és megtérni a igaz értékrendhez, megadni Istennek az elsõ helyet – olyan út, amelyen minden kereszténynek újra meg újra végig kell mennie. A Nagyböjt folyamán sokszor halljuk: „Térjetek meg!", és ez azt jelenti, hogy kövessük Jézust azáltal, hogy az õ evangéliuma vezérelje konkrétan az életünket; azt jelenti: engedjük, hogy Isten átalakítson, ne gondoljuk, hogy mi vagyunk életünk egyetlen alkotója; azt jelenti, hogy elismerjük teremtmény voltunkat, hogy Istentõl, az õ szeretetétõl függünk, s csak akkor nyerhetjük meg az életünket, ha érte „elveszítjük". Ehhez azonban az kell, hogy döntéseinket Isten Igéjének fényénél hozzuk meg. Ma már többé nem lehetünk úgy keresztények, hogy kereszténységünk természetes következménye annak a ténynek, hogy keresztény gyökerû társadalomban élünk. Annak is, aki keresztény családban született és vallásos nevelést kapott, minden áldott nap meg kell újítania a döntést, hogy keresztény akar lenni, azaz Istennek biztosítja életében az elsõ helyet a szekularizált kultúra folyamatosan tálalt kísértései és sok kortársunk kritikus ítélete ellenében.

A hivõ életet érintõ próbák
214. A mai társadalom nagyon sok próbának teszi ki a keresztény embert, és ezek a próbák a személyes és közösségi életet egyformán érintik. Nem könnyû hûségesnek maradni a keresztény házasssághoz, a mindennapi életben gyakorolni az irgalmasságot, teret biztosítani az imádságnak és a belsõ csendnek; nem könnyû nyilvánosan szembeszállni olyan véleményekkel, amelyeket sokan nyilvánvalónak gondolnak, mint például az abortusz nem kívánt terhesség esetén, az eutanázia súlyos betegség esetén, vagy az embriók válogatása örökölt betegségek elkerülése érdekében. A hitehagyás kísértése mindig jelen van, és a megtérés olyan Istennek adott válasz, amelyet életünk folyamán többször meg kell erõsíteni.

A megtérés mai példái: Pavel Florenszkij
215. Elõttünk állnak és serkentenek nagy megtérések példái, például Szent Pálé a damaszkuszi úton, vagy Szent Ágostoné; de Isten kegyelme a szent iránti érzék fogyatkozásának mai korszakában is mûködik, és csodákat mûvel sokak életében. Az Úr fáradhatatlanul zörget az ember ajtaján olyan társadalmi és kultúrális közegben is, amelyet látszólag elnyelt a szekularizáció, ahogyan megtörtént az orosz ortodox Pavel Florenszkijjel. Teljesen vallástalan neveltetés után – az iskolában egyenesen ellenséges magatartást tanúsított a hittannal szemben – a tudós Florenszkij rájött, és kiáltva mondja: „Nem! Isten nélkül nem lehet élni!" , és teljesen átformálta az életét, annyira, hogy szerzetes lett.

A megtérés mai példái: Etty Hillesum
216. Gondolok Etty Hillesumra is, arra a fiatal, holland zsidó leányra, aki Auschwitzban halt meg. Kezdetben távol járt Istentõl, de mélyen magába tekintve felfedezte Õt, és ezt írja: „Nagyon mély kút van bennem, és Isten van ebben a kútban. Néha sikerül elérnem õt, de legtöbbször kõ és homok takarja, ilyenkor Isten el van temetve. Újra ki kell hantolnom õt." (Diario, 97). Szétszórt és nyugtalan életében épp a 20. század nagy tragédiájában, a Soahban találta meg Istent. Ebben a törékeny és elégedetlen, a hit által átalakított leányban egy szeretettel és belsõ békével teli nõ érlelõdött, aki képes volt kijelenteni: „Állandó egységben élek Istennel".

A megtérés mai példái: Dorothy Day
217. Azt a képességet, hogy szembe lehet szállni a kor ideológiai hazugságaival, lehet választani az igazság keresését, és ki lehet tárulni a hit felfedezésére, korunk egy másik nõalakja, az USA-beli Dorothy Day is tanúsítja. Önéletrajzában nyíltan bevallja, hogy a marxista megoldáshoz csatlakozva beleesett abba a kísértésbe, hogy mindent a politikával oldjon meg: „Együtt akartam vonulni a tüntetõkkel, börtönbe akartam kerülni, írni akartam, befolyásolni akartam másokat, át akartam adni álmomat a világnak. Mennyi ambíció, mennyi önkeresés volt mindebben!" A hitre vezetõ út ebben a nagyon szekularizált környezetben különösen nehéz volt, de a kegyelem megtette a magáét, ahogy Dorothy maga hangsúlyozza: „Kétségtelen, gyakran éreztem, hogy be kell mennem a templomba, le kell térdelnem, le kell hajtanom a fejemet imádságban. Vak ösztönnek is nevezhetném, mert nem ismertem az imádságot. De mentem és elmerültem az imádság atmoszférájában..." Isten elvezette oda, hogy tudatosan csatlakozott az Egyházhoz, életét a kitagadottak szolgálatára szentelte.

A megtérés ma sokszor visszatérés
218. Napjainkban gyakori az olyan megtérés, amely valójában visszatérés: aki meglehetõsen felszínes keresztény nevelést kapott, hosszú évekig eltávolodott a hittõl, újra felfedezi Krisztust és az õ Evangéliumát. A Jelenések könyvében olvassuk: „Íme, az ajtónál állok és zörgetek. Aki meghallja a hangomat és kinyitja nekem az ajtót, ahhoz bemegyek, vele étkezem, õ meg énvelem" (3,20). A bennünk élõ belsõ embernek készülnie kell arra, hogy Isten meglátogatja, éppen ezért nem szabad hagynia, hogy elárasszák az illúziók, a látszatok, a materiális dolgok.

A megtérés jelentése
219. A Hit évének e nagyböjti idejében újítsuk meg elszántságunkat a megtérés útján, hogy le tudjuk gyõzni a magunkba zárkózás hajlamát, s helyette adjunk teret Istennek azzal, hogy az õ szemével nézzük a mindannapi valóságot. Az önzésünkbe zárkózás, és az Isten és felebarát szeretetére való kinyílás választási lehetõsége – mondhatjuk – megfelel a Jézus megkísértésben mutatkozó lehetõségeknek: az emberi hatalom és a kereszt szeretete, a pusztán az anyagi jólétben látott megváltás és azon megváltás között, amely Isten mûve, akinek elsõbbséget biztosítunk életünkben. A megtérés azt jelenti, hogy nem veszünk el saját sikerünk, saját tekintélyünk, saját pozíciónk kergetésében, hanem minden áldott nap, az apróságokban is az igazság, az Istenbe vetett hit és a szeretet válik a legfontosabbá.
fordította: Diós István atya
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...