Giovanni Battista Tiepolo: Mária a Kármelen, XVIII. század, Milánó |
A kármelita szentek Katalógusa című irat szerint ugyanis a Boldogságos Szűz Mária megjelent egy rendi elöljárónak, az angol Stock Szent Simonnak. Skapulárét tartva a kezében megnyugtatta a szent életű atyát, aki a Rend fennmaradásáért és megerősödéséért imádkozott a nehéz körülmények közepette, s azt mondta neki: „Ez a kiváltság számodra és tieid számára: mindaz, aki e skapulárét viselve hal meg, üdvözülni fog.”
A barkai templom főoltárképe (Stock Szent Simon remete átveszi a szent vállruhát (skapulárét) a Szűzanyától) XVIII. századi olajfestmény |
A skapuláré nem csupán a kármelita rend tagjainak van fenntartva. Ezt a kegyelmi ajándékot Mária minden hívőnek odaajándékozta. Már Szent Stock Simon életében megalakult az úgynevezett „skapuláré rend”. Nemsokára nagy és kiemelkedő személyiségeket lehetett ebben a skapuláréban látni, mint például Szent Lajos francia királyt és az ő egész királyi családját. 32 pápa gazdagította ezt a közösséget búcsúkkal. Századunkban új jelentőséget nyert a skapuláré: 1917. október 17-én Fatimában az utolsó jelenésekor a Boldogságos Szűz mint Kármelhegyi Istenanya jelent meg.
A viselés önmagában nem biztosíték a pokoltól való menekülésre, vagy pedig az örök életre. Bizonyos feltételei vannak, emlékezzünk például a búcsúk elnyerésére. Ott sem "automatikus" a büntetések elengedése.
Ebben az esetben törekednünk kell az állapotunknak megfelelő tisztaságban élni. El kell imádkoznunk az ún. Máriás napi imákat, vagy tartózkodnunk kell pénteken a húsételektől, vagy – és ezt bárki közülünk könnyen teljesítheti – a rózsafüzért naponta imádkozzuk el.
Lúcia nővér, a fatimai látnok ezt mondta az utolsó jelenés után: „Ezzel Mária azt a kívánságát akarta kifejezésre juttatni, hogy minden ember hordja a skapulárét az Ő Szeplőtelen Szívének való felajánlása jeleként.”